Direktlänk till inlägg 4 augusti 2009

Hundarna i sitt nya hem & spår med Roy!

Av Caroline Svärd - 4 augusti 2009 07:02

I måndags kom mina efterlängtade vovvar tillbaka till jobbet, oj oj vad vi myste hela dagen. På kvällen fick de "installera" sig i sitt nya hem hos oss på Prästhälla och jag passade även på att klippa deras klor. De verkade trivas direkt, Orri håller sig gärna kring fötterna (som alltid) men var riktigt "het" och glad så fort vi var ute. Roy hade fullt sjå med att kissa in hela vår tomt, jaa hela gården egentligen och trivdes sedan bra att ligga vid vår parkering så att han enkelt kunde blicka ut över vårt hus, stallet, gårdsplanen & grannarna.


Idag blev det personspår för Roy, medan jag gick spåret & satte mig i slutet så aktiverade husse Orri hemma på tomten i form av uppletande. Hon var tydligen jätteduktig och noggrann. Sen gick det spåret ca 30min efter att jag gått. Det var premiär för husse och han hade fått noggranna instruktioner av mig och jag trodde det skulle gå som en dans. Eftersom det var "direktspår" så vinklade jag desto mer samt gick väldigt långt. Tillslut hörde jag äntligen lite knak i skogen och såg ekipaget närma sig, men så passerade de mig på helt fel väg & jags såg att Roy verkade ofokuserad (trött). Tur att det finns mobiler så att man kan skicka ledtrådar till husse! Han vände och Roy hittade på spåret igen och blev lycklig över att finna mig!


Som van spårare & instruktör borde jag förstått underlättat mer för både husse och Roy, men de kom iaf fram!

Spårresultat:

- Alldeles för långt spår med tanke på att Roy haft semester med föräldrarna ca 1 månad. Koncentration & fokus därmed inte på topp.

- Borde kanske ha snitslat för husses skull så att han slapp fundera över konstiga vägval i snårskogen.

- Borde definitivt ha visat husse ett kort spår som vi skulle ha gått ihop & instruerat hur Roy ska se ut när han jobbar och hur man ska hantera honom.

+ De kom iaf fram!

+ Roy blev jättetrött & husse trots allt inspirerad av spår

+ Det var en underbar kväll

+ Roy kämpade på bra trots att han bitvis tappade spåret


Som ni ser avslutade vi med att låta Roy bada på vägen hem! =)

 
 
Sofia

Sofia

25 augusti 2009 21:25

Hej vännen!
Vad fina bilder på naturen, vi kommer ju snart och hälsar på. Ska bli väldigt roligt att se hur ni bor, även om det är under renovering. Tror ni bor rätt nära Mia och Taffsnäs, "svamp-hästarna". Många kramar från Sofia

http://orrethaizon.doggyblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards