Alla inlägg under september 2009

Av Caroline Svärd - 29 september 2009 22:31

I söndags for vi upp till Ekerö, till min uppfödare Britt-Marie för en härlig träff med kennel Lizzroys hundar. Vi tränade, åt god mat och vallade, en riktigt rolig dag. Fantastiskt att se hundar i olika åldrar och från olika kullar komma så bra överens! Vi diskuterade det flera ggr, hur lugna och språksäkra Border Collies ofta är, inga problem med tikar resp. hanar i olika åldrar, alla kommer bra överens och respekterar varandra. Kul!

Min Oriana var äldst på 11 år av hela gänget och de yngsta var ett par valpar från senaste kullen, födda i april i år.


Vallningen med Roy gick som förväntat, länge sedan sist vilket innebär att han stressar upp sig och gör en del "race" rakt emot fårflocken. Efter ett par hämt lugnade han dock ned sig, likaså jag som lättar varvar upp. Det var första gången vi vallade för Jonte (John Eklöf), han var en bra, tydlig och lugn instruktör. Med tanke på att fåren inte var i sin bästa kondition samt att flera köade för att valla så blev inte tiden i hagen så lång men Roy lyssnade bra på slutet och gjorde ett par fina hämt och fösningar.

Fick bra tips, bland annat att se till att Roy stressar ned så att han lyssnar (och därmed vallar rätt, enligt mina kommandon!) och att jag måste stå på mig mer och visa att jag har kontrollen, det är allvar och på mina villkor som vi vallar. Hm, nu snuddar vi det där luddiga uttrycket "ledarskap" igen...Obestämd


Det fantastiska med att valla (överhuvudtaget att se en ras i sitt rätta, ursprungliga arbete) är just att man fascineras av deras intresse och nästan olydighet pga deras vilja att utföra det arbete de sedan tusen år är avlade för. Här hjälper sällan godis eller leksaker utan ett samspel mellan hund och förare måste växa fram naturligt. När man når målet, eller delar av det, uppstår ett enormt lyckorus inom en. Man inser vilken kommuinkation och känslorelation man kan ha med sin hund utan varken korvbitar eller lockande leksaker. En upplevelse och fröjd för ögat att se! Glad


  


  

  

  

  

Av Caroline Svärd - 26 september 2009 18:10

Idag har jag varit på Tureholm Ridskola där jag assisterade en valpkurs i ledning av Åsa Ahlbom. Ett riktigt tufft pass idag, givande!


När jag kom hem mättade jag min hunger med god kött- och grönsakssoppa innan jag tog bilen iväg för att lägga ett spår med Roy. Härlig sol och relativt mycket blåst. Många snirklar blev det men lagom långt. Spåret fick ligga en timme. Förutom att jag knäckte till vänster knä i början (det icke opererade knät) så gick Roy kanon! Han var het och taggad men lyssnade bra och gick riktigt noggrannt och höll ett tempo som jag hängde med i, jag kunde lugnt släppa linan när den trasslade sig i träd och liknande och jag hann enkelt fånga upp den igen. Han blev som vanligt överlycklig över att hitta sämskskinnet i slutet, vi lekte en bra stund i skogen innan vi återvände hem.


Väl hemma fick Oriana bli försökskanin till den nyinköpta borsten/kammen "Furminator". Den infriade mina höga förhoppningar som jag fått via bekanta, wow vilken pryl. Viktigt att hunden är torr och att man stryker medhårs samt att man INTE trycker ned den i huden. Den var enkel att använda och Oriana känns som en helt annan hund, har aldrig lyckats få ur henne så mkt underull tidigare. Kul!

(OBS rådfråga först innan ni ev köper den, den passar förstås långhåriga hundar och trimraser bäst)


    

Av Caroline Svärd - 23 september 2009 21:54

När jag kom hem så bytte jag genast om, laddade fickorna med godis och "bära"-föremål, tog med kameran och satte på mig bekväma skor. Letade fram hundarnas reflexselar och sökte efter rätt långlina. hundarna var som vanligt uppmärksamma och förstod att ngt roligt var på gång. Blötlade maten innan vi gav oss av till granngården för att möta upp husse.

Vi tog en lång och härlig promenad längs gårdarna ikring samt gick på åkrar och ängar. Hundarna älskar det! Lite vackra bilder blev det också, längtar dock efter en riktig systemkamera, men ibland överraskar digitalkameran mig ändå Glad


Promenaden var relativt kravlös för hundarna, lite vardagslydnad och Roy fick gå "bakom" sista biten hem och Orri fick stolt bära sitt föremål efter halva sträckan. Vi hittade också perfekt mogna päron som vi gladeligen mumsade i oss. Jag älskar verkligen hösten!


  


  

  

  

  


Av Caroline Svärd - 20 september 2009 08:57

Igår ringde klockan tidigt, vanliga morgonrutiner men en pirrande känsla växte i magen, hämtade Jenny i Ensta och vi for till Nacka BK. Underbar morgon med sval höstluft och klarblå himmel. Vi tog en rastrunda med hundarna och därefter inställde vi oss på en bra plats intill banan där vi fikade och pratade. Nervositeten ökade & Jenny fortsatte peppa mig. Samling och presentation av domaren för dagen, Sofia Angleby, sedan banvandring.

21 startande och jag hade startnummer 12, vilket kändes alldeles perfekt, möjlighet att se en del ekipage innan. Jag var ju förstås extra nervös eftersom det är första gången som jag tävlar i Rallylydnad samt att det var första gången jag och Roy tävlade i ngt överhuvudtaget.

Peppade Roy lite innan, men höll han ganska lugn i väntan på vår tur, uppskattar hellre att han är lite extra "het". Vår tur. Stel matte i början och jag var lite för tyst (man får ju prata & instruera hunden hur mkt som helst i denna sport) men jag kom igång efter ett tag. "Spiral vänster" blev tokig varav jag bad att få göra om den, då kände jag själv hur jag tog ett djupt andetag och skärpte mitt fokus. Resten av banan gick kanon!

Mitt mål för dagen var att klara minst 70p av 100p för då är man godkänd i klassen, eftersom man inte ser eller hör vad domaren säger/skriver så har man ingen aning. Men vi kunde konstera att jag inte gjort några större fel och att det största avdraget skulle vara 3p för omtag av moment. När vi sedan stod i väntan på prisutdelning, trodde jag i min lugna värld att jag skulle hamna på 7-8:e plats och fick därför en TOTAL CHOCK när de ropade upp mig och Roy som andra pristagare! WOW! Skrattande


Passar på att tacka Jenny med Doris & Nikita som coachade mig hela dagen!


Resultat:

89 / 100 p = 2:a placering av 21 st. startande

 

Tid: 2.02 min.

Avdrag 1 poäng: Förarfel, Snett sitt, Ur position, 2 x hunden stör = 5p.

Avdrag 3 poäng: Förarfel, Omtag av moment = 6p.

 

   

       

       

  

  

 

Av Caroline Svärd - 18 september 2009 19:56

Imorgon bitti bär det av till Nacka BK för att tävla med Roy i Rallylydnad. Det är vår första tävling någonsin, spännande! I eftermiddags kopplade jag på Roy och körde ett race på gräsmattan, utan uppställda skyltar men jag gick ungefär som en hel bana, han var kanonduktig! Pigg och alert!

Nu gäller det bara att hålla nerverna i styr imorgon, Jenny kommer vara där och stötta mig, TACK! Jag är ju dessutom risig fortfarande så det blir till att trycka i sig ett par alvedon innan avfärd. Men vem vet, det kanske bara gynnar oss, minns min sista tävling i vanlig lydnad med Oriana. Då tog vi hem första pris samt vann hela tävlingen & hamnade högst upp på prispallen, och då hade jag egentligen feber Glad


Håll alla tummar & tassar för oss imorrn!

Av Caroline Svärd - 17 september 2009 08:37

Fortfarande sjuk. När det äntligen kändes att det började vända och jag var övertygad om att få komma tillbaka till arbetet i slutet av veckan, så började mina halsmandlar infekteras. Vänster halsmandel är värst. Igårkväll gick det inte att dricka och jag spottade hellre än att svälja pga smärtan. Tur att värktabletter finns så att man får sin sömn iaf.


Eftersom vårt badrum är under renovering så sprang jag i vanlig ordning upp en trappa till Idas lgh för att kissa, Roy glatt efter. Mötte Ida som var i full färd att dra till stallet, idag ska det skos/verkas hästar på hemmaplan. Roy fick följa med till hans stora glädje. En timme senare var de tillbaka, Roy hade även fått följa med på en skritt-tur med Keepen. Keepen hade skött sig exemplariskt trots en pigg, lite vallande, Roy kring hasorna. Roy hade emellanåt gjort sina vanliga "race" på åkrarna, då han springer som en galning. Han gick även intill, och både Keepen & Roy var duktiga, kul! När han kom in åt han upp sin frukost i ett nafs och ligger nu vid mina fötter & putsar tassarna.


Vi ska nog ta en sväng till stallet mitt på dagen då jag brukar känna mig lite piggare & kika lite på Ida med lärling samt veterinären som ska göra ultraljud på alla ston, spännande!


      

Av Caroline Svärd - 16 september 2009 08:48

Jobbade endast halvdag i måndags, sen tog huvudvärken över alldeles för mycket så jag åkte hem efter lunch.  Trodde jag skulle vara tillbaka idag då (tack och lov) huvudvärken lagt sig, men nu härjar halsmandlarna istället, sveda & kli i halsen samt slemhosta *urk* .

Att ha hund, och speciellt en av aktiv ras, är inte kul när man är sjuk. Så fort jag har gjort minsta tecken på rörelse i sängen har Roy snabbt infunnit sig vis sängkanten i hopp om att ngt äntligen skall hända... Tur att man bor på landet så att han åtminstone får obegränsad tid utomhus, även om han dock oftast ligger och spanar ut över gården efter att ha gått ett par kissrundor och markerat in vår tomt.


Idag hade han turen att stöta på vår granne Ida som skulle till stallet, hon bad honom följa med vilket han gjorde utan att tveka. Några hästar släpptes ut i hagen och lite fodringar, Roy följde henne i en timme innan han blev insläppt här igen. Inte lika nöjd. Men jag ska se till att borsta & klippa hans klor samt att vi ska träna ytterligare lite Rallylydnad inför lördag. Igår tränade vi skylt nr 26, vilket gick jättebra! Jag hittade en annan teknik vilket gör att han håller sig, rakt, på plats framför mig under hela övningen. Jag kommenderar honom när jag står med tyngden på andra benet samt visar med vänster hand istället för höger. Skylt nr 29 kan han redan men där tränar vi nu med koppel, alltså helt enkelt att jag måste träna upp mig i att bli smidig med att föra kopplet.

Fördelen med Rallylydnad är att man enkelt kan träna inomhus! Vi tränade även lite fritt följ runt matsalsbordet, soffan, i hallen och i köket.


Bilden är från -06 då Roy blev fotad av fotograf på en djurbutik i Etuna .  

Av Caroline Svärd - 13 september 2009 08:15

Packade bilen med det sista & sen for jag och Roy till Nykvarn där vi skulle peppa Jenny!

Eftersom vi var så tidiga fick vi en bra plats i hörnet av planen där vi kunde packa upp våra burar mm. Trevlig klubb och bra arrangerat och dessutom bra tävlingsväder. Växlande molnighet & svala vindar men de stunder som solen lyste blev det riktigt varmt och skönt. Roy är enkel att ha med sig, passivitetsträningen i hans yngre dagar har gjort att man aldrig tvekar att ta med honom någonstans. Han ligger tyst, stilla & kikar trots livliga hundar, rörelse, mat, barn mm. Han är också burvan sedan han var valp så man kan enkelt stoppa in honom i buren så att han kan sova lite eller när man själv behöver köpa fika eller dyl.

Min kamrat Caroline kom förbi en sväng med, sin nu 9månader gamla, BC-tik Milli, bra miljö- och passivitetsträning!

En mycket trevlig dag hade vi!


Jennys resultat:

Agilityklass 1 Doris:      4:e placering

Agilityklass 1 Nikita:     2:a placering

Hoppklass 1 Doris:        Diskad

Hoppklass 1 Nikita:       1:a placering


STORT GRATTIS, bra kämpat!


                    

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards