Alla inlägg under mars 2012

Av Caroline Svärd - 19 mars 2012 09:27

Minns hur underbar stunden är då man äntligen får hem sin underbara valp, krabaten som man länge väntat på. I de flesta fall är man medveten om vilka saker man kan förvänta sig av hunden beroende på vilken ras/raser det är. Förhoppningsvis har man också förberett sig på omställningen och att det nu kommer att krävas mycket tid till valpen för att göra den trygg i sitt nya hem och lära den vilka regler som gäller hos just mig!

Man har införskaffat sig de praktiska nödvändigheterna som koppel, halsband, sele, matskålar, bur, filt/korg, foder, borstar, grindar, godis, leksaker, långlina osv. listan kan göras lång. En del har även undersökt möjligheten att gå en valpkurs i närheten (tummen upp!)


 


Men...

många glömmer hur viktigt det är att även förbereda sig mentalt och att innan ha bestämt vilka regler som skall gälla. Ju förr desto bättre! Ska hunden få vara i hela huset? I möblerna? Sova i sängen om natten? Dra i kopplet eller hoppa på människor när den hälsar? Sitta innan den får sin mat? Åka i bur i bilen? Även denna lista kan göras lång. Har man diskuterat det här innan valpens ankomst är det lättare för alla familjemedlemmar att göra likadant och träningen går betydligt fortare eftersom alla är konsekventa.

Många gånger träffar jag hundägare som tror att valpen är för liten för att lära sig. Man (för-)svarar hundens beteende med att  "det är ju bara en liten valp". Därför går alldeles för många ägare miste om tid och tillfällen att lära sin hund olika saker i tron att den är för ung för att förstå. Ibland går det så långt att hunden redan utvecklat ett felbeteende (=ett beteende som ägaren inte är nöjd med) och först då börjar ägaren att arbeta med hunden. Det kommer att krävas dubbelt med engagemang och tålamod eftersom hunden redan vant sig att göra på ett sätt och då kommer ifrågasätta sin ägare som plötsligt bestämt sig för att det är fel.  


Dessutom krävs det mycket tid under hundens första år, inte bara de första veckorna efter att valpen anlänt. Har man lagt en bra grund för den lilla följsamma valpen så har man hälften vunnet när hunden blir tonåring och kommer in i könsmognaden. Plötsligt förvandlas den lilla söta dunbollen till en självständig varelse som söker sig till egna äventyr. Det gamla talesättet "det går inte att lära gamla hundar att sitta" stämmer inte, hundar är fantastiska varelser som anpassar sig och alltid går att lära och tränas. Men självklart är det lättare att lära en valp att göra rätt från början, än att ge sig på ett beteende som hunden utfört i 10 års tid och försöka ändra på det. Det är inte omöjligt men svårt och tids- och tålamodskrävande.


Ta dig därför tiden nu är din hund är liten, utnyttja dess läraktighet och dess nyfikenhet på livet. Din vän är inte oförmögen att förstå, du behöver bara vara tydlig och konsekvent, och hjälpa den att förstå. Min dotter på snart 1 år vet såklart vad "ajaj" betyder, det är ordet jag använder för att tala om för henne att hon ska sluta med det hon gör. T.ex då hon är i soffan och vill dra i blommorna i fönstret, eller då hon är på väg mot ett vägguttag. Vanligtvis räcker det med ett eller ett par tillsägelser, men ibland blir frestelsen för stor och jag får hjälpa henne att förstå mig genom att ta bort henne från föremålet, flytta undan föremålet eller avleda henne. Hon är inte  för liten för att förstå, men jag måste vara medveten om att hon är liten så att jag tar mig tiden att hjälpa henne att förstå vad jag menar.


Bilden är från min pågående valpkurs, den pyreneiska mastiffen Franco kopplar av intill sin far och i bakgrunden ser vi även Lynn, engolden retriever:

 

Av Caroline Svärd - 12 mars 2012 08:30

I helgen gick den tävlingsinriktade rallylydnadshelgen av stapeln, andra gången jag anordnar den tillsammans med Linda Penttilä. Vi hade enorm tur med vädret och fick verkligen försmak på våren! En hel del teori på lördagen men också med nyttiga övningar så som enskild momentträning, döpa beteenden och att maxa sin träning. Söndagen startade med en tävling i den klass varje ekipage befann sig i, samt startövningar, helhet, fotgående och länkningsträning. Vi fick fin feedback av deltagarna och vi har redan ekipage som väntar på nästa helgtillfälle   


Vi är supernöjda med deltagarnas engagemang, frågor och prestationer och önskar er LYCKA TILL!

Vi hoppas vi ser er på uppföljaren den 20/5 samt på tävlingarna framöver.



 


 


  


   

Av Caroline Svärd - 8 mars 2012 08:15

Så har 365 dagar förflutit och ännu ett fantastiskt år passerat. Vår lilla Viper fyller ett år!


Jag är så tacksam att jag fick köpa honom och jag är glad att jag "vågade" trots vår flytt och att vår dotter föddes i samma veva som leveransdatumet. Viper förgyller vår vardag med sina glada upptåg!




   

Av Caroline Svärd - 5 mars 2012 12:45

Mars månad är redan här och kurserna är i full gång. I lördags var jag hos min uppfödare, kennel Lizzroys på Ekerö, där jag höll en introdag i rallylydnad. Vi hade en fantastisk dag med strålande sol. De åtta ekipagen var alla engagerade och mycket trevliga att instruera, maten/fikat var som vanligt i toppklass. Efter dagens slut hade jag lyckats tända rallyintresset i samtliga deltagare, jag hoppas vi ses på fortsatt träning och/eller ute på tävlingar framöver!



Min egen träning fortskrider med rallylydnad, främst mästarklassmoment, och med fotgående och lydnadsövningar för Viper. Vi träffar vårt team P.R.O med jämna mellanrum där vi coachar varann och utvärderar träningen. I helgen går den "tävlingsinriktade rallylydnaden" av stapeln som jag på nytt arrangerar med Linda Penttilä. Det finns fortfarande en plats kvar om någon är intresserad. Där pratar vi mycket kring målbilder och att maxa sin träning.

Våren nalkas ute och min valpkurs är halvvägs, inom 2v startar ytterligare några kurser - superkul!


Apropå att maxa sin träning, häromdagen kommenderade jag hundarna i olika positioner på en frusen pöl   



   


Sist men inte minst: Det finns fortfarande platser kvar på rasutbildningen med Åsa Ahlbom,

MER INFO OCH ANMÄLAN PÅ WWW.TROFASTHUND.SE



Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards