Alla inlägg under juni 2012

Av Caroline Svärd - 10 juni 2012 17:00

Idag fyller Tina 5 år och hon har bott hos oss i drygt två månader!

Det firar vi med extra mycket Frolic, träning på löpband och ett klickerpass på kvällen!


 

Av Caroline Svärd - 1 juni 2012 10:15

Min svägerska är aktiv som hovslagare och uppfödare av fullblod, hon införskaffade ett träningsband/löpband åt sina hästar för en tid sedan. Som ett komplement till den övriga ridningen och för att undvika skador på hästarna speciellt vintertid då marken ofta är frusen och isig vilket ökar risken för skador. Tanken slog mig tidigt, detta borde jag testa på mina hundar! Eftersom jag själv var rädd om deras fysik i vintras då många av våra närliggande grusvägar förvandlats till isgator under långa perioder. Roy är drygt 9 år och har en diffus hälta i vänster framben som syns om han överanstränger sig alt. halkar och sträcker sig. Jag kom dock aldrig till skott i vintras, utan upptog den vanliga konditionsträningen så snart vädret växlade.


Under påsken fick vi tillökning i flocken, i form av en trevlig Vorsteh-tik vid namn Tina som är 5 år. Vi hade träffat henne några gånger tidigare eftersom hon ägts och bott hos min kusin, nu separerade dem och frågade om vi kunde tänka oss ta hand om henne. Min sambo som är aktiv jägare och haft vorsteh tidigare tvekade inte en sekund. Dessvärre skadade hon sig strax innan ankomst, en s.k ruptur i frambenet. En sena som hon illa nog lyckats slita av under bus i skogen. När hon anlände var det fortfarande koppelpromenader som gällde och inga hastiga rusningar. Det var lika svårt att få Tina att hålla sig lugn som det är med våra vallhundar (man önksar i dem lägena att hundar kunde förstå ord så att man kunde förklara varför...). Nåväl, efter ett par månader såg skadan läkt ut, även om veterinärer aldrig kan garantera full läkning vid den typen av skador. Då blev jag påmind om löpbandet igen! Sagt och gjort, jag åkte till min svägerska för att testa!


Det visade sig vara en grym rehab för skadade Tina! På bandet kan jag bestämma tid, tempo och lutning. Den mjuka gummimattan är bra för tassarna och jag ser tydligt hur hon rör sig. Inga tjuvrusningar, känguruhopp eller tvära vändningar utan istället ett jämnt träningspass. Blev förvånad hur snabbt hon lärde sig att trivas på bandet, nu står hon glatt med en sele på sig och jag håller i kopplet som alltid hänger löst. Roy & Viper har också provat och dem är lika duktiga. Viper var lite skeptisk i början men insåg snart att det var helt okej, han har dock också alltid sele och koppel på sig. Medan Roy gladeligen springer löst på bandet och lyssnar på kommandon som "sakta" eller "jobba" om jag vill förflytta honom längst fram eller längst bak på bandet   

Bilden är från Tinas andra träningspass där hon fortfarande ser väldigt koncentrerad ut, och Roy hade just fått sitt 30min-pass men tyckte det var så roligt att han själv sprang upp bredvid Tina för att köra ytterligare ett pass!


OBS! Jag vill förtydliga att löpbandsträningen endast är ett komplement till övrig motion och aktivering! Främst för att hjälpa Tina tillbaka till ett fullgott rörligt hundliv. Det handlar INTE om att strunta i vanliga promenader!


 


Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards