Alla inlägg under september 2012

Av Caroline Svärd - 9 september 2012 22:01

Tänk att det redan gått fem år sedan jag fick upp ögonen för hundsporten Rallylydnad. Tipset kom från en medlem i Strängnäs BK när jag satt som suppleant i styrelsen och jag tyckte att det lät intressant, värt att undersöka. Då fanns det inte många utövare inom sporten, speciellt inte i mellansverige men ett par större hundskolor erbjöd utbildningar inom ämnet. Jag tyckte det var lika bra att läsa till rallylydnadsinstruktör på en gång, sagt & gjort, en tre dagars intensiv utbildning så var jag diplomerad. Sporten var inofficiell och vi hade den danska "tolkningen" av denna sport som ursprungligen kommer från USA, endast tre klasser och totalt 50 moment. Bud Kramer från USA ville ha en ny hundsport som var bättre lämpad för den vanliga familjehunden och där kontakt och samarbete skulle premieras, han hämtade inspiration från freestyle, traditionell lydnad och agility - resultatet blev rallylydnad.


Efter min utbildning fortsatte jag träna Roy i nybörjarklassens moment, oftast på egen hand eftersom det var brist på kunnigt folk och kurser inom ämnet. Min dåvarande kollega Jenny med sin hund Doris tränade ibland med oss. Jag letade lite tävlingar och fann tillslut en på Nacka BK i september 2009. Men skulle jag våga anmäla mig? Jag som aldrig nånsin tävlat, förutom på en agilityavslutning med vår första hund i tonåren (där vi dessutom blev diskade). Med Roy har jag aldrig tävlat i någon gren så det kändes stort och nervöst att ta steget ut i tävlingsbranschen, och då i en ny hundsport där det knappt fanns nån hjälp att få. Sagt och gjort, vi åkte tidigt på morgonen och min nervositet kvällen innan hade påverkat nattens sömn. En härlig höstdag på en trevlig klubb med en bra domare som kändes hjälpsam och tydlig (Tack Sofia Angleby!). Jag fick startnr 12 av drygt 20 startande så det kändes skönt att få studera några ekipage innan det var vår tur. En del fel blev det men det kändes ändå som att jag kunde nå mitt mål = minst  70p. så att vi blev godkända. Under prisutdelningen ropades ekipagen upp en efter en och jag började tro att dem glömt bort mig, att ngt måste ha blivit fel. När domaren ropade upp tredje platsen var jag helt övertygad om att dem måste ha slarvat bort mitt protokoll. Men så ropades plötsligt mitt & Roys namn upp som andrapristagare!!! Wow vilken chock, jag visste knappt var jag skulle ta vägen, vilken lycka! 87p. hade vi lyckats kamma ihop på vår allra första tävling någonsin! Och vilket prisbord, Jenny fick hjälpa mig att bära allt till bilen och vi skrattade gott. Snacka om att jag fick blodad tand...

 

Vår debut i Rallylydnad och på tävling överhuvudtaget, Nacka BK 2009.


Därefter sökta jag förstås fler tävlingar och eftersom sporten fortfarande växte sakta så fick jag åka långt för att hitta några tävlingar. Den andra gick i Halmstad där vi på nytt fick en andraplats men med hela 94p. och i början av 2010 var vi i skåne för den tredje och sista starten i nybörjarklass (innan uppflyttning) där vi på nytt fick en andraplats men då med 99p. Glädjen i att få träna denna roliga sport och kvittot på träningen som man får via tävling sporrade mig enormt. Sakta men säkert började en tävlingsmänniska inom mig dyka upp...

I min ungdom spelade jag både handboll och fotboll så visst älskade jag matcher och att kämpa, men att lägga upp sin egen hundträning var desto svårare. Dock lyckades jag sätta ett mål för oss; efter första tävlingens 87p. så bestämde jag mig genast för att minst ha densamma poängen vid nästa tävling, och därefter ökade poängen och då även målet för nästa tävlings resultat osv. Varje gång jag bytte klass så fick första tävlingen sätta ribban för nästa tävling. Sista tävlingen i fortsättningsklassen lyckades vi äntligen få stå överst på prispallen som 1:a med 99p. Extra roligt eftersom det dessutom var den första tävling som mina föräldrar såg oss.

 

99/100p. fortsättningsklassen Danderyd/Täby BK maj 2010


Hann med tre starter i fortsättningsklassen samt två i avancerad klass innan Riksmästerskapen närmade sig. Sporten växte mer och mer hela tiden och en svensk "tolkning" började ta fart. Eftersom den forfarande var inofficiell så kallades det för Riksmästerskap istället för motsvarande SM som finns i andra grenar. Regelverket hade ändrats en hel del, den stora förändringen var att man lagt till ytterligare en klass, mästarklass, och därmed betydligt fler moment. T.ex att hunden även skulle kunna gå fot på höger sida, och utföra moment även där beroende på hur domaren valt att bygga banan (med mycket eller lite högerhandling). Jag anmälde mig till riksmästerskapen och var halvt chockad över mitt eget mod. Knappt ett år tidigare hade jag gjort min debut i sporten och på tävlingsbanan överhuvudtaget med Roy, och nu skulle jag ställa upp i ett mästerskap. Jag hade dessutom bara startat i avancerad klass två ggr och knappt hunnit kika på mästarklassens moment. Mästerskapen gick förstås i mästarklassen med en kvaltävling på lördagen och en final på söndagen. Jag tränade dagligen i ca en månad innan för att lära Roy alla nya moment. Insåg att jag hunnit lägga en bra grund men att det egentligen behövdes betydligt mer tid för finslip av detaljer och helhet. Nåväl, nu var det dags. Två domare fanns på plats så maxpoängen per ekipage blev det dubbla, dvs. 200p. Vi lyckades så bra att vi kom 3:a på kvaltävlingen med 174p. Vilken känsla & lycka!


http://www.youtube.com/watch?v=qv_3Zh1y_iM

Länk till film kvaltävlingen, RM 2010.


På söndagen var det förstås en svårare bana och på näst sista skylten gör Roy en snygg snurr innan han sätter sig halt vid min sida, vet inte varför eller vad jag gjorde som fick honom att göra så men det kostade oss förstås många poäng (krasst sett så kostade det oss andraplatsen). Å andra sidan är det lätt att vara efterklok och det finns fler ställen på banan där vi kunnat undvika avdrag. Hur som helst var jag stolt över vår insats och vår resa fram till ett Riksmästerskap så när vi på prisutdelningen fick reda på att vi kom 4:a med 153p. var jag supernöjd! Hur lyckades lilla jag ta oss så långt och med så fint resultat?!


http://www.youtube.com/watch?v=qv_3Zh1y_iM

Länk till söndagens final, RM 2010.


På bilden ser ni Linda Penttilä som vann RM, och Elisabeth Lekebjer som nr 6 som idag är mina två träningskamrater och tillsammans har vi startar team P.R.O (eftersom våra hundar är över 9 år alla tre). Då kände vi inte varandra men nu är vi riktigt sammansvetsade!

 

Riksmästerskapen 2010, 4:e plats.


Efter RM blev det en längre rallylydnads-paus för mig och Roy, iaf vad gällde tävlingar. Jag fortsatte självklart ha egna kurser i ämnet och inspirera andra ekipage att utöva denna roliga sport. I april 2011 föddes vår dotter My och jag underhöll endast Roys grundkunskaper i väntan på att sporten skulle bli officiell. 2011-07-01 blev den äntligen det och nu började självklart poängsystemet om, inga tidigare resultat kunde tillgodoräknas utan vi började om i nybörjarklass igen. Första tävlingen på hemmaklubben Gnesta BK resulterade i en tredje placering med 98p. Jag fortsatte kämpa mig snabbt uppåt i klasserna och spenderade nästan en vecka i skåne för att avverka fortsättningsklassen med tre starter på tre dagar. Här lärde jag känna Linda Penttilä och Elisabeth Lekebjer   

Vi startade vår egen träningsgrupp och började tävla ihop. Alla tre med fina resultat! En underbar känsla när vi fick dela på prispallen alla tre på Gubbängen i maj 2012, mästarklass. Heja team P.R.O !!!


 

Jag 1:a med 98p, Linda 2:a med 88p, Bettan 3:a med 86p. Mästarklass maj 2012.


Vi har träffats och tränat regelbundet i vårt team, umgås och har roligt medan vi tränar på fullaste allvar! Vi har satsat hårt för att lyckats med fina resultat på rallylydnasbanorna runt om i Sverige och alla i vårt team kvalade till SM. Dessvärre skadade sig Elisabeths hund Axxa sig illa i våras så hon fick ställa in sina fem planerade tävlingar, där hon hade behövt plocka några högre poäng för att säkra sin plats till SM. Nu står hon istället som 8:e reserv, jag & Linda har därför lovat extra mycket att verkligen visa vad Team P.R.O står och går för, även utan henne.

Vi kvalade till SM med god marginal, Linda ligger på första plats med ett snitt på 99.33 p och jag ligger på plats fyra med ett snitt på 98p. För mig är det fortfarande ofattbart, jag har svårt att inse hur bra jag lyckats med min älskade Roy - vilken guldklimp!


Nu är det bara en vecka kvar innan SM I Rallylydnad går av stapeln, i Tångahed västergötland. Pirrigt! Jag hoppas kunna fokusera maximalt och försöka hålla nerverna på en lagom nivå som gynnar vår insats. Jag vill passa på att tacka alla som stöttat och peppat oss under dessa år, och som även under SM-helgen kommer visa mig support. Håll alla tummar & tassar för at jag & Roy får stå överst på pallen på söndag (och Linda som tvåa!)    Heja!

Mer filmklipp från mina tävlingar och träningar hittar ni på youtube om ni söker på "Lizzroys Roy" och "Lizzroys Oriana". Är ni intresserade av kurser, lektioner, tävlingsinriktade helger så anmäl er via hemsidan www.trofasthund.se


 




Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards