Alla inlägg under maj 2013

Av Caroline Svärd - 30 maj 2013 16:06

Den lilla valpen är hemkommen och efter ett par veckor har man redan etablerat bra rutiner. Valpens personlighet och egenskaper syns mer och mer för varje dag och man fascineras över hur fort den växer, enligt det traditionella ”oj vad tiden går”.


 


Av en slump har jag läst två andra blogginlägg som handlat om tävling och pressen man sätter på sig själv och sin prestation. Att man sätter för höga mål med hopp om ett perfekt resultat, vilket oftast leder till att man aldrig startar eftersom man inte är nöjd. Man tappar bort tjusningen med att tävla och man sänker sig själv som tränare eftersom man gärna känner sig dålig över att inte prestera höga betyg i grenen.

Detta är högaktuellt för mig som står i startgroparna att tävla med Viper i Lydnadsklass 1 inom kort. Har inte tävlat vanlig lydnad sedan 2006 och känner mig väldigt ringrostig, både mentalt och med rutiner. Men framförallt så har jag haft orimliga krav på vårt mål med att starta, till en början tyckte jag att det visst var värt att lägga mycket tid på första klassens moment och ville få höga betyg direkt. Men i längden har detta gjort att jag avanmält mig två gånger för att jag anser att vi inte är startklara och under vissa perioder har jag frågat mig själv varför jag håller på med lydnad då jag börjat känna att det är tråkigt. Eller snarare, jag känner mig som en dålig tränare eftersom jag inte riktigt lyckas nå (i mina ögon) rätt betyg för varje moment. För att ändra på detta måste jag börja med att förändra min syn och mentala bild av hela träningen, först då ändrar jag attityd och kan påverka min hunds attityd. Jag har tagit hjälp av Roys tävlingskarriär i Rallylydnad, inte hans nuvarande resultat eller meriter utan jag minns tillbaka på vår allra första tävling. En septemberdag på Nacka BK och ord som strömmar genom mitt huvud då är nervös, nyfiken, glad, spännande, modigt, utmanande och häftigt. Att jag vågade mig ut och tävla och på så sätt kunde få ett kvitto på vår träning. Efter det har jag haft enorma framgångar men också bakslag och uppförsbackar – precis som det ska vara med djurträning. Det handlar inte bara om mig och mina prestationer utan jag ska kommunicera med min hund så att vi tillsammans förstår varandra och kan utföra det som vi tillsammans tränat på. Och det är just detta jag älskar med hundträning, den magiska känslan när man känner att allt stämmer. Man blir ett med hunden och når sina egna uppsatta mål!


  

Hur omvandlar man detta i vardagen?

Tänk att jag ibland stöter på samma prestationskrav även för den nyblivna valpägaren,  från dem utan något mål att tävla. Man vill så gärna lyckas med sin hund att kraven på en själv (och familjen) blir så höga att det tar udden av det roliga att träna/uppfostra en hund. Eller ännu värre, man vågar knappt träna alls i rädsla av att göra fel, gå för fort fram, misslyckas osv. Man jämför sig kanske med kullsyskons mognad, någon som redan fått sin valp rumsren, en annan som redan lärt sin valp att göra vacker tass eller en tredje som pratar om hundens framtida karriär i en viss sport.

Jag tror på att ha bra förebilder, det gör det lättare för mig som tränare att nå mina mål, för då jag har en bild av hur saker och ting ska se ut och fungera i slutändan. Förebilden varierar förstås, det kan vara min förra hund som var exemplarisk på att komma på inkallning (jag påminner mig om hur jag lärt in det) eller tvärtom, tidigare hundar där man av ngn anledning misslyckats med ett moment och därför lärt sig hur man inte bör gå tillväga. Det kan vara nära vänner eller okända som man studerar och ser hur dem förhåller sig till sina hundar. En känd ryttare eller en bra förälder. Men oavsett vem eller vilka så påminn dig om varför just DU köpt din valp och vad just DU vill göra med den. Se förebilderna som en morot och en pepp att lyckas med dina egna uppsatta mål. En förebild får aldrig få dig att känna dig värdelös och dålig.


 

Valpen har så mycket att upptäcka just hemkommen till dig, och du själv bör lägga energi på att bara vara med den. Lära känna din valps personlighet och olika egenskaper. Stressa inte med cirkuskonster, trix och fotgående om du inte är road av det. Var i nuet med hunden och slappna av, det viktiga är att er relation blir som du vill ha den. Om man inte har som mål att tävla är det viktigare att träna på sådant som för dig är viktigt, att hunden inte hoppar vid hälsning kanske, eller att den tidigt lär sig att åka båt om man ägnar somrarna åt segling, att respektera hästar om man rider, att kunna koppla av på arbetet om hunden är med där osv.

Många hundägare minns sin första hund och skrattar gärna åt tokiga minnen som påminner en själv om att man var ovan och gjorde många ”misstag” som ägare. Men även som andrahundsägare eller flerhundsägare gör man misstag, kanske samma eller helt nya. Varför? För att hundar är olika individer med olika egenskaper. Som vi konstaterat i tidigare blogginlägg så finns det inte en metod som fungerar för alla, utan man anpassar sig efter sin hund. Jag som ägare förändras ju också, byter tillvägagångssätt och passerar genom olika faser i livet som dessutom påverkar min träning och vardag med hunden.


Med min egen familjs ringa kunskap om hundar och bordercollie i synnerhet vid den tiden då vi skaffade vår allra första hund, kan jag idag fascineras över hur väl vi lyckades. Han var en fenomenal familjehund, väluppfostrad, social, lekfull men ändå med bra passivitet. På ett sätt tror jag att det var lättare då, man kunde liksom ingenting utan körde bara på magkänslan. Idag, fem hundar senare, ställer man kanske högre krav på sig själv. All teoretisk kunskap, utbildningar och erfarenhet av kurshundar gör att jag vet ännu mer om hundar och deras behov och därför bör lyckas ÄNNU bättre än tidigare. Ibland upplever jag dock att ju mer jag lär mig desto mindre vet jag. En uppgivenhet och förvirring bland alla tips, metoder, forskning och goda råd från höger och vänster. Lösningen är återigen magkänslan och det jag själv tror på ska fungera. Påminner mig om vad som är viktigt för mig i en relation med min hund. Arbetar sedan därifrån och framåt. Tack och lov för att djur är olika, dem lär oss nya saker hela tiden. Jag får nya utmaningar som hundägare, klura ut nya lösningar för att få hunden att förstå mig. Det som fungerade på min förra hund kanske inte alls fungerar med denna. Eller så bekräftar mina tidigare erfarenheter att det faktiskt fungerar även på den nya hunden.


  

När det gäller barn så får föräldrarna aldrig frågor som, ”vad ska det bi av denna, vad har ni tänkt?” men i hundvärlden är det ibland det enda man pratar om. Den lilla valpen som ska bli en stjärna i agility, en ny lydnadschampion eller en eftersökshund. Redan här ställer vi krav på oss själva, och det är okej om kraven är rimliga och kommer från mig själv. Det finns många som har höga mål från början och därmed naturligt väljer valp därefter och påbörjar träningen redan samma dag som hunden anländer utan att det är något fel i det. Men nu syftar jag till många andra som vill ha en fyrbent kamrat i sitt liv, deras mål är att få hunden att passa in i deras vardag.


Så svaret på ”Vad ska du göra med den här hunden?” borde alltid vara :

Att skapa en så bra relation som möjligt!

Av Caroline Svärd - 23 maj 2013 14:04

Dem flesta av er har säkert redan sett tillökningen i vår flock via Facebook, om inte, så kommer informationen här. När jag under gymnasietiden praoade och senare sommarjobbade på Schäferkenneln Hassemans bestämde jag mig för att någon gång i livet ha en schäfer. Livets alla möten är fantastiska och i höstas lärde jag känna Lotta, hundlärare på Realgymnasiet i Eskilstuna (och jag jobbar på Real i Nyköping). Det visade sig att hon även arbetar som hundfysioterapeut på Strömsholm och jag "anlitade" henne därför för att hjälpa mig att hålla Roys fysik i schack inför kommande SM, och vår vänskap var snart ett faktum. En del av er såg säkert programmet Djurakuten där vi båda medverkade. Lotta är ÄVEN uppfödare av schäfer, så ni kan lista ut fortsättningen själva   


Tillfälligheterna i livet gör det outgrundligt och härligt och jag har hela tiden haft en "feelgood"-känsla gällande detta valpköp. Till en början var det mer ett skoj, Lotta tyckte jag skulle skaffa en "riktig hund" och jag skrattade gärna med henne. Men hela tiden fanns där ett intresse från min sida. Såklart ska man alltid fundera flera ggr om, alla som har hund vet vad det innebär i tid och engagemang (samt pengar förstås) så man bör noga överväga sitt val. Eftersom vi kring nyår beslutat oss för att lämna tillbaka vorstehn Tina till deras förra ägare (främst pga. skadan hon ådrog sig innan hon levererades till oss som gör att hon inte håller i jakt) så fanns möjligheten och utrymmet för ytterligare en fyrbent kamrat.


 


Mina närmaste hade aningar om vad som komma skulle men i övrigt var vi ganska tystlåtna, och detta berodde på att jag helt enkelt inte orkade med "pekpinnar" och suckande "men oj hur ska du klara detta". Istället blev det en söt bild på FB när han, Wiking Chidobs Rolex, var leveransklar. Bilden resulterade förstås i en mängd gilla-markeringar, trevliga lyckönskningar och gratulationer. Precis det man vill fylla på sitt förråd med! Viper och My är jämngamla och det är fantastiskt att dagligen se deras underbara relation, nu blir det Manfred & Rolex som växer upp gemensamt. Och jag kan inte låta bli att tänka på att även Rolex är född i mars, precis som Roy & Viper, bra månad!

 

Min sömn präglas fortfarande av amning så inte är det speciellt arbetssamt att nattkissa en fyrbent kamrat. Mina dagar fylls med promenader och aktivering i den mån jag kan med två barn, och inte är det då tungt att även ha med sig en nyfiken valp. Precis som Manfreds dagar så är Rolex dagar mest äta, sova, skita och leka   

Sommaren och fortsatt mammaledighet gör dessutom att min kursverksamhet går på lågfart och jag har tiden att träna och gå kurser själv. Självklart kommer det komma dagar som man suckar och stönar, men i det långa loppet så är dagarna tillsammans med mina barn och min hundflock (och sambo, märker att jag har en viss tendens att glömma honom... *ler*) helt underbara och det är just så jag vill leva mitt liv. Mitt alldeles egna!


Jag har aldrig skaffat hund för att bevisa något, varken för mig själv eller andra. Jag lever tillsammans med hundar för att det är mitt stora intresse och en del av mig. Känns det rätt så är det rätt!


 



Av Caroline Svärd - 16 maj 2013 11:19

I all träning, vardagslydnad såsom tävlingssporter krävs störningsträning. Från början gör vi det enkelt för valpen/hunden att förstå vad vi vill, vi har mycket kroppsspråk, hjälper och rika belöningar vid inlärning. Så småningom minskas hjälperna, kroppsspråket ersätts eventuellt av kommandon och belöningarna minskar. Vi uppsöker nya miljöer där vi fortsätter öva på dem olika momentet eftersom vi vill att hunden ska "lyda" även på andra platser än hemma.


Det gäller att skynda långsamt och att lära känna sin hund. En ny plats med andra ljud och dofter kan vara nog så svårt för hunden att koncentrera sig i. Ska man tävla i någon sport är det av yttersta vikt att hunden är s.k störningstålig så att man slipper få dåliga resultat pga. störningar som påverkar hundens koncentration och uthållighet. Här gäller det att lägga upp sin träning som det ser ut på tävling, t.ex att besöka nya platser med mycket hundar i arbete omkring, att ha en tävlingsledare som kommenderar vad man ska göra, att träna in bra rutiner innan man går in till banan/starten mm. Men jag tycker det är lika viktigt i vardagsfostran, vill jag att min hund ska kunna följa med mig överallt så är det viktgt att efter att ha tränat in bra grunder hemma, och sen gå vidare i träningen för att avancera. Se till att min hund kan vara tyst i bilen på Brukshundklubben tex, eller sitta lugnt vid sidan när jag äter lunch på ett café i stan, eller kunna ligga plats vid sidan av en fotbollsplan osv.


Störningsträning är bland det roligaste jag vet! Jag älskar att utmana mina hundar och försöka "lura" dem.

I följande filmklipp ser ni min äldsta hund Roy som tränar sitt, ligg och stå med störning. Mitt kriterie är att Roy ska hålla sin position och vara still med ALLA tassar (huvudet får han alltså röra).

Sitt kvar - trots att matte drar rejält i kopplet:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151908057580410&l=1072473372281445674


Ligg kvar - trots att det regnar Frolic över och på honom:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151908159335410&l=7581471767103947887


Stå stilla - trots att det kommer flygande bollar, inklusive hans favorit "snörbollen" samt nyfiken valp   :

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151908127170410&l=7628911528593252621



Kom ihåg att det är viktigt att störningsträningen höjer hundens självkänsla, vi måste utmana hunden på en lagom nivå och öka störningarna successivt. Träningen ska vara positiv och målet är förstås att hunden ska lyckas. Om den misslyckas så blir den bara snuvad på sin belöning och får genast en ny chans att lyckas. Tänk på att det som är en stor störning för en individ kan vara nog så enkelt för en annan. I störningsträning så gäller det att du som tränare lär känna din hund och kan lägga upp träningen utefter era mål. Lycka till!

Av Caroline Svärd - 3 maj 2013 09:13

På självaste valborgsmässoafton sändes avsnittet som jag medverkar i på TV3´s "Djurakuten". Jag har inte fått någon förhandsvisning och inte heller något besked om när det skulle sändas, så jag blev förvånad när det plötsligt kom sms och FB-kommentarer om att folk sett oss på TV. Genast gick jag in på TV3Play och jag kunde pusta ut, det såg bra ut. Men jag kan ändå fascineras över hur 5 h blir 5 min...


Att dem "tvingade" mig att köra rallylydnad efter all fysträning (fast det i avsnittet ser ut som att vi börjar med det, man ser dock att Roy ff är blöt!) var inte heller optimalt. Han nosar på dem utställda hinkarna och det var trångt i korridoren med tv-teamets utrustning, men han är tacksamt följsam ändå   och jag påminns återigen om hur duktiga både han och Viper var under hela tv-inspelningen med alla dess omtagningar, mikrofoner mm.


Tackar hjärtligt och varmt för alla fina kommentarer & hälsningar ni sänt oss !


Avsnittet finner ni via länken:

http://www.tv3play.se/play/307146/?autostart=true

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards