Alla inlägg under juli 2013

Av Caroline Svärd - 12 juli 2013 11:10

Vår premiär på lydnadsplanen skulle egentligen infalla den 1/6 på Oxelösunds BK, men tre veckor innan ådrog sig Viper Kennelhosta eller en rejäl förkylning med hosta och envis ögoninflammation. Han var loj och jag kunde inte träna honom fullt ut, och framför allt med tanke på smittorisken så hade jag inget annat val än att avanmäla oss. Men inget ont som inte har något gott med sig, jag kände nämligen en besvikelse över att inte få starta. Jag letade raskt efter nya närliggande tävlingar i hopp om att komma med. Detta gjorde att jag insåg att jag faktiskt VILLE tävla.


Nu undrar ni säkert varför jag tvekat? Till saken hör att jag inte tävlat vanlig lydnad sedan 2006, och då med min nu bortgångna tik Oriana, som dessutom var upplärd och tränad av min uppfödare. Sedan dess har Roy varit min parhäst och som ni vet är rallylydnad min favoritsport. Min vardag och livet som tvåbarnsmor samt Roys SM-träning har haft första prioritet och tagit mycket tid. Viper har därför inte varit startklar tidigare och under denna långa process har jag tvekat på om jag verkligen gillar lydnad. Men jag har påmint mig om mitt mål; att få Viper till en lydnadschampion och därefter gå över till rallylydnad även med honom. Jag bestämde mig därför för att starta i lydnad och först därefter utvärdera (oavsett resultat) vad jag tyckte om sporten.


Lyckades komma med på Söderköpings kvällstävling den 26/6 och när dagen var inne kom nervositeten. En nervositet som var annorlunda än jag är van vid, och detta fanns det ju en naturlig förklaring till. Jag skulle tävla lydnad (inte rallylydnad som jag kan i sömnen) och jag skulle dessutom tävla med Viper som aldrig tävlat innan. Detta gör att man har dålig koll på vilka rutiner som är bäst, hur han ska klara av en nervös matte etc. Fick sällskap av bästa väninnan och träningskamraten Ida, det kändes tryggt, och vi pratade så mycket i bilen att vi missade infarten till klubben   


Innan jag for hemifrån påminde jag mig VARFÖR jag valt att tävla och jag skrev ned det på ett papper så att jag inte skulle kunna efterkonstruera något beroende på vårt resultat. Följande skrev jag:

  • VARFÖR

Testa mig själv, är lydnad roligt?

Få ett kvitto på vår träning, värt att fortsätta?

Öva min koncentration och nervositet i tävlingssammanhang.

  • MÅL

Att få ett 1:a pris = minst 160p.

Att inte nolla något moment.

Att ha roligt!

Att andas!

  • EGNA UPPGIFTER UNDER TÄVLINGEN

Vara i nuet i varje delmoment.

Prata och peppa Viper mellan varje moment.

Andas och slappna av.

Släppa publik och krav.

Utföra signaler och hjälper rätt.

Njuta av hela äventyret tillsammans med Viper.


Lydnadsklass 2 gick före oss vilket var inspirerande och jag kände direkt att jag ville lyckas och faktiskt få träna klass två moment också, detta bådade gott. Platsliggningen och tandvisningen gick super och det kändes skönt att vara igång, Viper var samarbetsvillig och lugn och jag kände mig trygg med hans fokus. Även uppvärmningen gick bra, trots att han oförberett valde att skälla ut en passerande hund (!) helt plötsligt. Jag blev mäkta förvånad men påverkades inte av det och han var snabbt tillbaka i fint samarbete igen. På planen såg det dock sämre ut:

Platsliggning          10

Tandvisning           10

Linförighet             5 Sen start,tempo sättande, nos, släpper pos, sitter ej vid halt.

Läggande               0 Utför ej moment

Inkallande              9 Tempo

Ställande                8 Släpper pos framföring, steg

Apportering            9

Hopp över hinder    8 Islag

Helhetsintryck        8

                             = 145p och ett 2: pris, placering 7/12 startande.


 


Nu kommer vi till utvärderingen av själva genomförandet. Kort sagt så kan jag bekräfta att vår ”achilleshäl” linförighet verkligen är vår ”achilleshäl”. När momentet startades var Viper som utbytt jämfört med tidigare moment och uppvärmning. Han hängde inte med, tappade position men framför allt så nosade han (!) herregud!  Det var även detta som gjorde att vi nollade läggandet, förvisso utförde han inte själva läggandet, men anledningen var att han återigen när momentet påbörjades var ofokuserad och släppte position. Han var på väg av planen mot publiken, så han är drygt en hundlängd före mig när tävlingsledaren ber mig kommendera. Mitt ”ligg” förvånade honom och fick honom att stanna upp och sedan anlsuta till min sida = självklart en nolla. Samma problematik med ställandet, men eftersom momentet inkallning var däremellan så hade han tack och lov fått mer fokus på mig och att vi faktiskt arbetade ihop. Men även på ställandet började han tappa position framåt.

När vi skulle hoppa över hinder frågade plötsligt tävlingsledaren mig om hinderhöjden var bra, något jag trodde dem ordnade efter hundens mankhöjd, varpå jag förvånat svarar ”det tror jag” i samma sekund som jag ser att det är en planka högre än han är van vid, och såklart slår han i och vi enbart får en 8:a på det momentet. Men nu har jag lärt mig att det kan gå till på det sättet, och då är det viktigt att jag har tungan rätt i mun och inte svarar utan att titta.


Sen var det förstås dags att utvärdera min prestation efter dem punkter jag noterat innan vi for, och resultatet blev följande:

  • VARFÖR

- Testa mig själv, är lydnad roligt? = Tveksamt, det var kul men jag hade inte så roligt som jag hoppats. Är medveten om att jag dock tappade stinget när  linförigheten var så otroligt dålig. Jag är fortfarande inte bekväm med att säga att jag är en tävlingsmänniska men det är jag nu för tiden.

- Få ett kvitto på vår träning, värt att fortsätta? = Check! Kvittot visar dem svagheter jag redan vet om, så jag är (borde vara) nöjd med att det inte var ngt nytt som dök upp.

- Öva min koncentration och nervositet i tävlingssammanhang = Check! Det gjorde jag bra!

  • MÅL

- Att få ett första pris = Nej.

- Att inte nolla något moment = Nej.

- Att ha roligt = Nja. Jag minns ju att jag log och fnissade åt Vipers okoncentration, dock kände jag samtidigt en besvikelse såklart.

- Andas = Check! Trots nerverna så lyckades jag hålla fokus och andas.

  • EGNA UPPGIFTER

- Vara i nuet i varje delmoment = Check!

- Prata och peppa Viper mellan varje delmoment = Nja, jag gjorde förvisso det men såhär i efterhand borde jag ha tagit ut svängarna betydligt mer. Med tanke på hans attityd borde jag verkligen lagt ner krut och busat upp honom istället för att lugnt klappa om honom. Orutin av mig som förare. Det handlar om att lära känna sin hund och veta hur man ska förbereda på bästa sätt, även när det inte blir som man tänkt.

- Andas och slappna av = Check!

- Släppa publik och krav = Check!

- Utföra signaler och hjälper rätt = Check! Jag är stolt över att inte ha ngt ”dubbelkommando” i protokollet med tanke på hur länge jag kört rallylydnad där det är tillåtet.

- Njuta av hela äventyret tillsammans med Viper = Check! Det var härligt att bara vara iväg med honom och ge honom 110% av mig.


Överlag är jag nöjd, glad att jag kom ut och vågade tävla. Träningen efter tävlingen har fortsatt, än mer intensivt och planerat. Lösningar och jakten på rätt metod för att knäcka nöten i vår ”achilleshäl” linförighet/fritt följ har fortsatt och jag har nu löst det. Mer om det i ett senare blogginlägg. Nästa tävling för Viper är i början på augusti, då hoppas vi klara över 160p så att vi i höst (efter rallylydnads-SM med Roy) kan satsa på Lydnadsklass 2   




Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards