Direktlänk till inlägg 16 december 2014

Att fånga hunden i stunden - läsförståelse.

Av Caroline Svärd - 16 december 2014 21:22

Carpe Punctum!

Att fånga ögonblicket - det viktigaste i hundträning oavsett metod, ras eller ägare. Vi måste fånga sekunden som hunden gör rätt och kommunicera med den så att beteendet sedan ökar (eller minskar). I vardagligt tal inom hundsporten kallas det oftast timing. En teknisk färdighet man kan öva sig i, oavsett om man använder klicker eller annan belöningssignal. Det finns flera olika övningar att förbättra både sin koordination och belöningsteknik för att få effektivare träning. Men att fånga nuet handlar också om att hela tiden läsa sin hund. Jag kan vara olympisk mästare i kast med liten frolic till en chihuahua-mun, men med feltolkning av min hunds beteende kommer jag alltid vara för sen. Eller för snabb. Att bara vara bra på just timing räcker inte.


Bob Bailey (känd djurtränare) sa visst:

”Du får vad du förstärker, inte vad du tänkt förstärka”


 


Att hundar lär sig snabbast och effektivast genom positiv förstärkning, dvs. vi belönar rätt beteende, är inget nytt. Vi försöker hjälpa våra valpar att förstå vad som önskas och vad som är att göra rätt. I möjligaste mån förekommer vi vår hund så att vi kan se till att den gör rätt mestadels av tiden, även om livet även handlar om att åtgärda i situationer där vi inte varit tillräckligt närvarande – stoppa ett felaktigt pågående beteende som ersätts av ett bättre alternativ.


Om du förebygger mycket i träningen och vardagen med din hund, kommer följden bli att ni får en väldigt harmonisk relation och hunden förstår vad som krävs av den och du blir nöjd. Man maximerar sitt hundägande och är troligen helt nöjd över relationen i alla lägen.

Hamnar du istället ofta i det åtgärdande facket, är du troligtvis alldeles för frånvarande i er relation. Hunden har inte lärt sig dina regler/mål och du är troligtvis för omedveten i ditt umgänge med hunden att du ständigt får ”städa upp” efter den. Frustration och stiltje i utvecklingen blir istället en röd tråd i er relation.

 


Oavsett om du ska lära din valp att vara ensam hemma eller träna unghunden att hålla kontakt i en fin fotposition krävs det att du är i nuet. Att du är i stunden med hunden!


Du kommer långt med:

1)      Ha en plan. Behöver inte vara svårare än att du frågar dig själv: ”Vad är mitt kriterie med den här övningen?”

2)      Läs hunden. Genom att läsa hundens beteende kan du snabbt fånga de första sekvenserna till att hunden gör   rätt och belöna dessa. Om hunden inte erbjuder rätt beteende måste du genast FÖRÄNDRA på något så att den förstår dig. (vanligtvis kriteriet, belöningsplaceringen och/eller omgivningen).

3)      Timing. En teknisk färdighet att fånga just rätt sekund som hunden når ditt kriterie.


Den viktigaste ingrediensen är dock att LÄSA SIN HUND.  Även om jag har en detaljrik och tydlig plan så spelar det ingen roll om jag ändå är okapabel till att läsa och förstå varför min hund gör som den gör. Att ha en välutvecklad teknisk färdighet i timing hjälper föga om jag inte förstår min hunds olika beteenden och orsaken bakom dem. Vi kommer aldrig få veta vad våra hundar tänker så ödsla inte energi på att förmänskliga dem med olika ursäkter när det troligen handlar om att man själv måste öva upp sin hund-läsförståelse.


 


Hur gör man det? Att läsa grundläggande etologi (läran om djurs beteende) är ett bra sätt att snabbt få en vid förståelse för hur våra djur beter sig utifrån om de är flyktdjur, rovdjur osv. Det finns förstås en uppsjö av hundböcker i ämnet, där kan man söka de som är inriktade på just språk och beteende. Men allra bäst är förstås att umgås med sin hund i praktiken och försöka tolka dess signaler. Försöka se samband i interaktioner med andra hundar, skillnader och likheter beroende på vad du själv säger och känner, se hur olika miljöer påverkar osv.


Hundträning handlar helt sonika om att lära sig läsa sin hund, andra hjälpmedel är spegelväggar, träningskamrater, instruktörer, domare, filmkamera osv. Men det största lasset får du dra själv, i slutändan är det ju DU som umgås mest med hunden. Helt enkelt att fånga stunden och utgå från den. Någon klok människa sa ”varje sekund är en ny början”. Så vad väntar du på?   

 

Bilderna tagna av Maria Törmanen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards