Direktlänk till inlägg 6 oktober 2009

Uppstart av två nya Rallykurser m Roy som assistent

Av Caroline Svärd - 6 oktober 2009 20:57

Denna vecka startar jag två nya kurser i Rallylydnad för nybörjare, en måndagsgrupp på tio personer som startade igår. Där har jag hjälp av Jenny Lundell (min kollega & träningskompis) varav vi kunde ta lite flera deltagare. Imorgon startar nästa kurs, den har jag helt själv och dem är åtta ekipage. Det är så fruktansvärt roligt med Rallylydnad, jättekul att det är så blandat med raser & ägare. Bland annat Riesenschnauzer, Golden Retriever, Tollare, Stabyhoun, Isländsk fårhund, JR, Cocker Spaniel, storpudel mfl.

Roy fungerar som min assistent och demohund, han är klockren att ha med sig på kurser. Ligger okopplad intill sidan, uppmärksam men ändå avkopplad. Lätt att kalla in och visa ett par moment för att sedan be honom ligga på sin plats igen. Både igår och imorrn börjar kurserna med att jag visar deltagarna hur en hel bana ser ut och hur man går den, perfekt träning för mig och Roy med publik inför vår nästa tävling 25/10. Tungan ute


Resultatet av vår träning igår var riktigt positiv, mkt fina vänstersvängar och ffa fokus och koncentration genom hela banan. Dock har han börjat slarvat med "front", han hamnar gärna lite snett i sin iver. Må hända att det snarare är jag som slarvat och utgått ifrån att han kan det, jag har säkert inte uppmärksammat små missar av honom och då blir det till slut slarv. Aja baja! Jag har också märkt att jag måste ta mitt vänstra ben först i front-övningen för att lyckas bättre, detta glömmer jag allt för ofta. Ska tänka på det imorrn och skärpa min fokus ytterligare!



 
 
Ingen bild

maggan & molle

7 oktober 2009 19:58

jätterolig kurs.... jag och molle är så glada och tacksamma för all hjälp vi får av dig!!!!! nu börjar det bli roligt att ha hund igen.TACK kram maggan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards