Alla inlägg under december 2009

Av Caroline Svärd - 19 december 2009 22:10

Äntligen är snön och vintern här, och vi håller tummar och tassar för att den stannar!


Roy och Oriana har busat i snön varenda lunchrast på jobbet och älskat att vara ute hemma på gården. De vallar gärna mig eller husse när vi skall till att skotta...

Igår for dem båda upp till stugan i dalarna med mina föräldrar. Lika mycket snö där som här i Sörmland, däremot så hade dem -30 grader igår *burr*. Oriana kunde inte göra ifrån sig och lade sig t.o.m ned och kved av kylan och snön under tassarna så att mamma till sist fick bära in henne (!). Inte ens Roy som älskar snö och kyla ville vara ute, en snabb kiss och bajs och sedan in till den värmande brasan där han lade sig till ro (ngt som aldrig inträffat tidigare, när vi eldar i braskaminen brukar han inte ens vilja vara i samma rum!).


Jag och sambon åker via Tierp och vidare till stugan sen, det skall bli mysigt med lite julledighet och god mat.


Vi önsker Er alla en riktigt GOD JUL & ett GOTT NYTT ÅR!

  

  

    

  

Av Caroline Svärd - 15 december 2009 22:05

SMHI hade utfärdat en klass 1-varning och ju närmare klockan visade sig 16, desto mer snö föll det. Men inte hindrade det mig och min träningskamrat Carro!

Efter en olycka i Laxne som fördröjde tiden och tvingade trafiken att åka över Björnlunda så svirade jag snabbt om till "termoställ" väl hemma. Skyltarna var redan i ordning och väskan likaså. Väglaget var kusligt och snön fortsatte falla och yrde runt bilarna på motorvägen där trafiken rörde sig hälften så snabbt som i normala fall. Jag tänkte lugnt för mig själv att det knappast kan finnas några andra knäppisar än mig och Carro (hundfolk över lag) som trotsar vädrets makter för att faktiskt få aktivera och träna sina fyrbenta... Möjligtvis hästägare men de brukar ju föredra ett ridhus denna årstid...


Jag var fotograf & hundhållare till Melker medan Carro & Tim gick banan. De utvecklas verkligen i rätt riktning och det är så kul att se att båda två tycker att rally är superkul. De har snart klarat av samtliga skyltar i nybörjarklassen och endast finslipning behövs. Jag fick dessutom pröva att gå med Tim, alltid lika lärorikt att få testa ngn annans hund. Tim var otroligt följsam och faktiskt alert för att vara sista turen på passet, jag gjorde några missar (ovan med en så stor hund) men Tim hade överseende med mina misstag och vi klarade banan bra!

Roy fick endast gå banan en gång, pga mina vinterkängor. Jag kan inte hålla mig i rätt förhållande till honom och har tyvärr tidigare lyckats kliva på honom med kängorna. Vi kryddade passet med lite freestyle-övningar  


Nu till kvällens höjdpunkt; MELKER!

Carro har köpt en till storpudel, en brun hane vid namn Melker. Som ni ser på bilderna så är han precis som en valp ska vara, nyfiken, glad, framåt, livlig och lika snabbt trött. Han är en riktig liten chokladpralin som man vill mumsa i sig! Jag pussade och myste med honom och ååh vad valpigt gott han luktade   

  

      

Av Caroline Svärd - 7 december 2009 19:37

Var är vintern? Vi längtar efter minusgrader, vintersol, snöklätt landskap och värme och ljus som lyser från stugorna...


I denna trista lervälling drar man sig för att gå ut, hundarna blir smutsiga så att dem nästan kräver ett bad efter varje promenad. Vi försöker förgylla kvällarna med lite inomhuslekar och klickerträning. Ikväll tränade jag Roy att buga, tredje gången vi testar detta och han är redan duktig. Husse fick sedan träna Roy i att stänga en låda i köket, det gick också väldigt bra, men både husse och jag fick klura lite och ändra våra planer allt eftersom Roy försökte. Fortsättning följer!


  

    

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards