Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012

Tävlingsinriktad rallylydnadshelg

Av Caroline Svärd - 7 oktober 2012 20:45

Den 6-7/10 arrangerade Trofasthund ytterligare en "Tävlingsinriktad Rallylydnadshelg" som vänder sig till ekipage med ambition att tävla och även till dem som redan tävlar men vill höja sitt resultat. Det är säkert den 10:e i ordningen och mycket är nytt vad gäller materiel, upplägg och övningar. Man lär sig av egna erfarenheter och meriter samt av alla fantastiska ekipage som man får vägleda. Det är den tredje i ordningen som jag ordnar i sällskap med Linda Penttilä, hon har mycket erfarenhet av tävling och träning från både lydnad och agility, och hon har verkligen öga för detlajer och att ge förarna rätt vertyg till fortsatt träning. Hundarna ska ARBETA för sin belöning och som förare ska vi vara TYDLIGA och inte falla för frestelsen att locka och "curla" våra hundar...   


Nytt för i år var att vi hyrt in en riktig domare, Lisbritt Elegård, vilket var mycket uppskattat. Lördagen innehöll en del teori kring belöningar, målsättning, träningsplanering, att döpa moment, och att maxa sin träning på rätt sätt. Ekipagen fick själva välja moment som dem ville få hjälp med, alltifrån nybörjarklass till nya utmaningar i mästarklassen. Söndagen innebar en riktig tävling på ny plats med Lisbritt som domare, mig som skrivare och Linda i vanlig ordning dömande av förarens arbete med hunden. Vi byggde banor i nybörjar-, fortsättning- och avancerad klass eftersom alla befann sig på olika nivåer. Efter lunch delades protokollen ut samt Lindas utlåtande om ekipagens insats. Alla fick sedan ytterligare en chans på banan, och denna gång med avbrott och stöd direkt från oss instruktörer för att göra det tydligare att omsätta vår teori i praktik.


Vi hade härligt väder under hela helgen och det var som vanligt fantastiskt roligt att få vägleda dessa ekipage mot nya höjder och resultat - vi ses på tävlingsbanorna!


Agneta med Chili

Anneli med Fejjan

Elisabeth med Check

Mari med Bodil

Lena med Yessi & Unni


       

Irene med Ella

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards