Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Caroline Svärd - 1 februari 2010 19:51

Eftersom grannhundarna löper och Roy har ovanligt MYCKET blommor & bin i huvudet så behövs det en hel del träning för att få honom på andra tankar. Idag varvade jag freestyleövningar med Roy med enkel klickerträning för Oriana (tasstarget).


Jag la grunderna för "8:an" på lunchen idag (föraren står still bredbent och hunden går slalom runt benen) så nu gick det relativt fort för Roy att förstå poängen. Min hand fungerade som target, och den sänkte jag bakom min rygg så att han kunde skymta den vid det ben han skulle runda, tillsist kunde jag enkelt svänga med armarna så gick han 8:an hela tiden   Ska klura lite på om jag ska ha både rörelse + ord som signal eller försöka minska rörelsen och enbart ha övningen på ett ord.

Nästa övning, att få Roy att backa slalom baklänges genom mina ben var desto svårare. Precis som under utbildningen kände jag mig som ett kassaskåp när jag försökte locka och instruera Roy till rätt plats. Hej och hå! Jag fick dessutom lägga ifrån mig klickern för det blev en sak för mycket att hålla reda på. Men tillslut efter mycket skratt fick vi till ett par stycken, men jag är inte säker på att Roy fattade poängen, han följde nog mer godisen och blev glad att matte gav upp tillslut...


Nedan ett par härliga vinterbilder, precis som jag så älskar mina hundar snö och vinter!

    

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards