Alla inlägg den 24 april 2010

Av Caroline Svärd - 24 april 2010 15:30

Idag blev det rallyträning med Carro på Nyköpings Bk, vi gjorde upplägget så tävlingslikt som möjligt. Bonus att det var fullt med hundar & människor, och det pågick samtidigt ett MH-test vilket innebar en del skott, perfekt träning för våra hundar.


Oriana nybörjare:

Jag gjorde misstaget att låta henne se sin leksak vilket medförde att jag fick en väldigt ofokuserad hund på banan, hon var ofta i fel position och hade hela tiden en dragning till leksaksväskan. Andra varvet värmde jag upp henne med enbart godis och såg till att "leksaken" inte fanns kvar i hennes minne. Det blen en klar förbättring, snygg position och riktigt bra utövande av momenten. Allra mest nöjd är jag över hennes "sitt framför", hon har fått en mycket bättre kroppsmedvetenhet sedan jag började träna "snurr" med henne - kul!

Läxa: Att fortsätta visa min hand lika tydligt (target) samt att ge henne betydligt mer visselsignaler för att behålla fokus och få upp tempo!


Roy fortsättningsklass:

Lite ofokuserad i början av banan, men kom snabbt igång och blev allert. Utförde samtliga moment väldigt bra. Andra varvet gick jag inte en hel bana utan tränade endast fotposition, jag måste lägga lite krut på det då jag märkt att han tappar koncentrationen lite då och då. Plötsligt blev det en del skott intill oss vilket var perfekt, jag fortsatta träna Roy i fotgående och han skötte sig grymt bra, även om han sneglade ogillande mot "pistol-damen".

Läxa: Träna mer fot, så att Roy inte ser det som tråkiga transportsträckor!

 

Carro & Tim gjorde även dem en bra insats, och spralliga Melker fick passivitetsträning.

            

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards