Direktlänk till inlägg 11 mars 2011

Bakdelskontroll

Av Caroline Svärd - 11 mars 2011 18:51

Ikväll fick båda hundarna verkligen arbeta för maten!


Först ut var Oriana:

Hon tränades i att kliva upp på pallen med nya kriteriet att sedan söka min ögonkontakt. Hon var verkligen i form (läs hungrig) så det gick som en dans. Pallen var då placerad mellan henne och mig, och belöniongsplaceringen och gömman växlade jag på - men hon hindrades inte av det.

När jag avancerade och flyttade pallen i sidled en bit bort blev det dock desto svårare. Jag sänkte snabbt kriteriet och hon fick ett par klick för att visa intresse för pallen med endast en tass. Försökte avancera men hon tyckte dock att ögonkontakt stående framför mig räckte, och jag fick på nytt klicka för endast en tass/riktning mot pallen. Efter en stund förstod hon galoppen och klev upp på pallen med båda tassarna och gav mig fin ögonkontakt igen. Det märks tydligt att små förändringar (kriterier) kan vara stora för hunden, speciellt Oriana som lärde sig klickerideologin väldigt sent. När pallen flyttades fick hon svårt att hålla balansen på den eftersom hon ville stå så nära mig vilket gjorde att hon klev väldigt långt ut på kanten och då inte riktigt fick plats med den andra tassen. Den som för övrigt viftades tiggande mot mig med jämna mellanrum (!)   


Roy väntade på sin signal och for genast upp på pallen:

Denna gång testade jag en ny variant av bakdelskontroll, nämligen att vi står mitt emot varandra och att jag rör mig mot honom. Hjälpen till honom blir min rörelse, först enbart i ett varv, sedan växlade jag redan i andra passet och började gå åt motsatt håll. Han var mycket kvick och arbetade riktigt bra. Vid ett tillfälle stannar han upp och ser ut att tro att vi plötsligt tränar stadga, måhända att övningen eller mitt kroppsspråk signalerade likheter med rallylydnadens "stå kvar-gå runt-skylt" som vi tränat en hel del. Därför gav jag honom lite röstcoaching för att få honom aktiv igen! Kul att han jobbar så intensivt med torrfoder som belöning, det kan ha att göra med kastreringen (?) eftersom han tidigare var väldigt kräsen. När vi tog en kortare paus, la han sig demonstrativt på pallen och suckade (se bild) sicken sötnos!

Tredje passet testade jag att öka takten, en chansning så kort inpå. Men roy som gillar fart och fläkt skötte sig galant. Han verkade dock tycka att vi skulle sluta filma eftersom han börjar den övningen med att välta kameran   


Roys träning ser ni på följande länkar:

1) http://www.youtube.com/watch?v=bWV6SdSMwAI

2) http://www.youtube.com/watch?v=6yoDoE5UQ5c

3) http://www.youtube.com/watch?v=8ysX0Ooutkk


  





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards