Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

Rallylydnad i dagarna tre på Söderåsens BK

Av Caroline Svärd - 30 juli 2011 18:23

Till min stora glädje blev jag tipsad om att Söderåsens BK i Skåne skulle arrangera tre kvällstävlingar i rad i rallylydnadens fortsättningsklass. Som jag tidigare berättat så får man inte räkna sina tidigare inofficiella resultat utan samtliga ekipage är tvungna att börja om i och med att sporten blev officiell 2011-07-01 (med all rätt!). Vi drog igenom nybörjarklassen med bravur och jag ville lika snabbt ta mig igenom fortsättningsklassen, för att fortsätta där vi var (avancerad klass) träningsmässigt innan vi började om. För att få plats med allt lånade jag en minibuss så att jag, My, mina föräldrar, Roy, Viper och all packning skulle rymmas. Vi styrde färden mot Skåne på måndagen och anlände till Röstånga Camping där vi gjorde oss hemmastadda och njöt av vackert väder.


             
 
Dagen därpå gick första tävlingen av stapeln, och vi hade sällskap av flera "hemma-ekipage" såsom Anki & Jenny Lundell, Monica Larsson, Linda Penttilä och Elisabet Lekebjer. Det var superkul att peppa och umgås med varandra!
Nervositeten kom krypande och Roy kändes taggad, banan var relativt simpel och jag kunde inte se några större farhågor. Lång väntan då lottningen gav oss startnr. 20. Väl på banan var jag dock fortsatt nervös men Roy kändes fin och vi lyckades med 99/100p. Vilken härlig start! Dock är konkurrensen hård när alla ekipage tvingas börja om samt att Skåningarna sysslat med Rallylydnad betydligt längre än övriga Sverige och därmed har flera ekipage som legat på elitnivå länge. Då hela 6st. gick felfritt med 100/100p räckte vår insats endast till 7:e placering.

På dagarna roade vi oss med att utforska omgivningarna, njuta av vädret och bara vara tillsammans. Kväll nummer två infann sig med ny domare och ny bana, inte heller några större hinder förutom att jag hoppades på att hålla nerverna i bättre styr. Tur att Roy var välrastad innan samlingen då vi fick startnr. 5 denna gång, kändes bra eftersom jag tror att vi presterar bättre om vi får starta mellan 3-12. Vid uppvärmningen kändes Roy fin, bitvis klockren kontakt och bra följsamhet. På banan höll dock mina nerver i sig och vi hade ett väldigt ojämnt fotgående i mina ögon mätt (fortfarande inom ramen för vad som är felfritt) och därmed blev jag lite stressad. Vi brast i samarbetet vid två tillfällen enligt domaren och fick alltså -1p. x 2. Enligt min åsikt är dock dessa avdrag på fel ställen, jag tycker att vi brister i 8:ans frestelse och i en "sväng vänster, sitt" men men. 98/100p kammade vi hem och med tanke på kvällen tidigare hade jag ingen som helst förhoppning om pallplats, vi fick placering 5.



 
Sista kvällen kände jag mig taggad till tusen, om än lite seg. Nu hoppades jag på att lyckas med en felfri runda och därmed få komma hem med äran i topp och ett fint pris. Startnr. 9 efter lottningen kändes bra och jag var lite mer sparsam på uppvärmningen då Roy känts lite loj kvällen innan. På banan andades jag ÄNTLIGEN ut efter tredje skylten och kände mig skönt fokuserad, strax efter är Roy seg i sitt sättande. Jag insåg att 100poängaren därmed var ett minne och jag blev på nytt nervös och lite stressad. Ytterligare ett sent sättande gav oss slutligen 98/100p. och en 8:e plats. En liten besvikelse över att vi inte gick felfritt pga två fåniga sena sitt, som i vanliga fall inte är ngt problem för oss. Men hej och hå, det känns superskönt att ha uppnått vårt mål med resan = att bli uppflyttade till avancerad klass med så höga poäng som möjligt! Och jag är nöjd över att vi håller en jämn nivå i våra prestationer.
Med tanke på vår senaste tids träning så hade det varit orättvist att ha som mål att gå felfritt tre kvällar i rad, och varken jag eller Roy har tidigare tävlat tre kvällar i rad. Det var mycket lärorikt och en härlig erfarenhet för oss som ekipage. Nu är jag supertaggad att få ta mig an nästa klass moment och göra ett nytt träningsupplägg med tanke på våra få avdrag som dessa tävlingar visade att vi har.

(kameran strular därav enbart slutet av banan...)



 
Stort grattis till Anki med Ebba, Jenny med Doris & Nikita, Monica med Blenda & Cia, Elisabet med Axxa & Ida, Linda med Yalla & Masse som alla tävlade i olika klasser med mycket fina/höga resultat!
Extra grattis till Linda som lyckades med 100/100p. på två av tre tävlingar med sin mellanpudel Yalla - ni rockar!

Roys resultat:
26/7 99/100p. 7:e plats
27/7 98/100p. 5:e plats
28/7 98/100p. 8:e plats

 
 
Ingen bild

Josse

30 juli 2011 22:00

Duktiga är ni! Men han såg faktiskt ovanligt loj ut stundvis, men så är det ju ibland, man kan inte vara på hugget jämt. Han kanske undrar varför ni måste traggla det här igen som ni redan klarat av :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards