Alla inlägg den 14 november 2011

Av Caroline Svärd - 14 november 2011 09:27

Dessvärre fick jag ställa in freestylehelgen som Frida Binette skulle leda pga. för få antal anmälningar, jag hoppas kunna hyra in henne till våren och då få bättre respons från er kursare, håll utkik!


Detta medförde att jag efteranmälde mig till rallylydnadstävlingen som Söderåsens BK arrangerade den 13/11, och ganska snart fick jag beskedet att vi var välkomna. Bristen på tävlingar i dem högre klasserna gjorde att jag övervägde att åka ända till Skåne för att starta en sista gång i avancerad klass, men inte orkade jag resa helt själv. Berättade om mitt dårskap för Linda Penttilä som då övertygade mig att åka eftersom hon gärna följde med. Sagt och gjort!

Resan startade 04.30 hemifrån mig, mötte upp Linda och vi styrde söderut. Sex timmar senare anmälde vi oss på plats i ett nollgradigt och disigt skåne. Banan i avancerad klass var rolig och utmanande, speciellt då man passerade hopphindret igen strax efter målgång. Roy kändes kanon på uppvärmningen, han var taggad till max, lyhörd och full av energi. Han fick sedan vila i bilen strax innan vår tur, startnr 8. Jag slarvade lite med att förbereda honom vid "tre steg bakåt" som var skylt två på banan vilket resulterar i att han backar snett, fick därför avdrav -1p för "sned". I övrigt hade vi ett fint samarbete och riktigt roligt på banan, jag kände mig minst lika taggad! Honnörsrutan var bestämd till sitt vid sidan och Roy satt som ett ljus med fin kontakt, så den blev felfri!


Slutresultatet blev 99/100p och en delad första plats, trean hade 98p.

 


Linda startade med Masse, sin yngsta pudel, i samma klass och lyckades med hela 85p! Heja!


Efter prisutdelningen var det dags för banvandring och start för mästarklass, en mycket svår bana med klurigheter på höger sida samt långsam gång genom fyra moment. Linda och Yalla var fokuserade som alltid och lyckades kamma ihop hela 94p på sin debut i denna klass som gav dem en fin 2:a plats! (1:an hade 95p)

  


Tack till alla som höll sina tummar & tassar under vår tävling, samt STORT TACK till Linda! Utan dig hade jag aldrig kommit iväg, vi hade en fantastisk resa ihop med många skratt och nu kan vi ladda fullt för mästarklassen!!!


Till alla er som tränar rally och också tävlar vill jag säga att det blir bara roligare och roligare ju högre upp i klasserna man kommer! Mycket att träna på, utmanande banor, roliga moment och samarbetet med hunden stärks hela tiden. Rallylydnaden är verkligen en rolig sport!


Här är min & Roys insats som helt klart var värd 100mil:



Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards