Alla inlägg den 12 september 2011

Av Caroline Svärd - 12 september 2011 13:19

I mina två arbeten träffar jag otroligt många människor, därav så älskar jag mina jobb. I livet träffar man också otroligt många människor. Somliga under arbetsmässiga förhållanden, andra i mer invecklade situationer, enstaka flyktiga möten och några som stannar som ens närmaste vänner.

Jag försöker se en mening i varje möte. Jag kan alltid lära mig något av människan jag har framför mig. Kanske får jag en annan synvinkel på situationen, blir påmind om hur jag inte vill vara eller får drivkraften att fullfölja min egen ambition? Våra livsval styrs av vår personlighet och vår egen erfarenhet, vi kan lyssna på råd och läsa oss till hur man blir en lyckligare människa. Men i slutändan är det bara vi jälva som kan göra valet och ta steget. Det är du själv som är ansvarig för ditt liv och lyckan du söker kan du också finna, förutsatt att du vet vad du letar efter.


Om du inte vet vilken hamn du skall till, är ingen vind gynnsam!


Översätter vi det till vår relation med hundar, blir det likt Cesar Millan´s uttryck:

Om du inte har en plan och vet vart du ska, hur ska då hunden kunna följa dig?


Det som är fantatiskt med att vara hundinstruktör är att arbetet med människorna lär mig mer om hundarna, och kunskapen om hundarna lär mig mer om människorna. Det finns likheter och generaliseringar man kan utgå ifrån men det viktigaste av allt är ändå individen. Den på fyra ben och i andra änden, den på två ben. Jag tror att man lättare når sina mål och drömmar när man vet vad man vill, när man har en plan för vad man vill åstadkomma och hur det i slutändan skall se ut. Oavsett om det handlar om framtida yrkesbeslut, få hunden att gå fint i kopplet eller kanske få ut det mesta av relationen hemma?

Jag träffar otroligt många ägare som har problem med sina hundar, allt från vardagssysslor till tävlingslika moment. Det vi ofta får börja med är att diskutera målet, vad vill ägaren/ägarna åstadkomma? Och hur ska det se ut? Först när vi diskuterat och kommit fram till ett konkret mål/beteende kan vi börja träningen.


Det är svårt att hitta lösningar på problem när man enbart fördjupar sig i problemet istället för bilden av målet! 

 

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards