Alla inlägg den 25 september 2011

Av Caroline Svärd - 25 september 2011 21:45

Morgonen började med sol och värme och det vackra vädret höll i sig hela dagen, som en påminnelse om den sköna sommaren vi just lämnat bakom oss. Fem deltagare anmälda vilket resulterade i att jag och Viper tog den sista platsen. Sofia Edlind lärde jag känna 2006 då vi gick samma instruktörsutbildning, sedan dess har vi endast haft gles facebook-kontakt och setts vid ngt tävlingssammanhang. Jag valde att ägna en hel dag med fokus på fotgående i ledning av henne. Hon har många fina meriter i bagaget med sin hund "Tia", bl.a silverplats på årets lydnadsSM.


Vi startade med en enklare presentation där varje deltagare fick berätta vilken nivå dem befann sig på, vilka mål man hade samt ev. brister/problem. Sofia gick sedan igenom hur hon tänkte praktiskt vid inlärning, kravfaser och belöningar. Vi tränade sedan ett ekipage i taget där Sofia gav individuella tips utifrån ekipaget. Det var otroligt lärorikt att se henne vägleda oss alla, hundar och förare med helt olika styrkor/svagheter på en och samma övning - fotgående!

Vi mättade sedan magarna med lasagne och fika, för att sedan få arbeta två och två på eftermiddagen. Sofia visade med Tia hur dem olika övningarna skulle utföras och sedan tränade vi gruppvis på de sex övningarna. Avslutade med en fika inomhus och en sammanfattning av dagen. Förarna var glada över dagens innehåll och den tydliga individuella hjälpen och jag fick önskemål om en uppföljning!   


Personligen så tycker jag att mina förhoppningar infriades med råge! Tackvare Sofias konkreta tips och dem olika övningarna känner jag att fotgåendet är RIKTIGT KUL och att jag vill träna MERA. Nu ser jag fotgåendet med helt andra ögon och är motiverad att träna mot höga mål!


Deltagare:

Lina Alm Mäntyniemi med Adde (Labrador)

Anneli Clöve med Windi (Eng. Springer Spaniel)

Josefin Löfveberg med Allis (Labrador)

Heidi Tuikka med Noel (Border Collie)

Tarja Hellberg med Moa (Sheltie)

Jag & Viper


                           

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards