Alla inlägg den 21 mars 2010

Av Caroline Svärd - 21 mars 2010 18:41

I helgen har Roy fått arbeta med det han älskar och är avlad för - VALLNING!


Ludwig och jag for upp till Tyresö där Frida Binette och Emma Willblad (www.freestyleshop.se) höll en prova-på-kurs i vallning. Kursen var öppen för alla raser och vände sig till både dem som aldrig vallat och dem som endast vallat lite. I jämförelse med hundar som aldrig vallat så är Roy en erfaren vallare, men eftersom det blir långt mellan våra vallningsträningar så tar jag varje tillfälle i akt att få valla med honom, och därför anmälde vi oss!


Trots min egen längtan att själv få valla så hade jag en baktanke, för att väcka husses intresse för vallning så passade det bra att han skulle få valla med Roy hela helgen, och få en grundlig genomgång.


Roy betedde sig som väntat, det syntes tydligt att han vallat tidigare. Första dagen var det mycket arbete i lina, vilket husse klarade galant. Innan dagen var slut fick Roy gå lös, och då tog han för sig lite mer så att husse var tvungen att lägga på lite mer "tryck" för att få Roy att lyssna. Andra dagen fick Roy arbeta lös hela tiden, han gjorde att kanonjobb i fållan, och när han var i full koncentration hade han ett väldigt fint tempo och eye. Jag är SÅ STOLT över både husse och Roy! 

Vädret var underbart på lördagen med plusgrader och strålande sol, desto sämre idag men det var mycket lärorikt, en eloge till Emma & Frida som är duktiga instruktörer. Det var också kul att se andra nybörjare att valla, speciellt en bc/golden-blandning samt en pumi.


Det bästa av allt...

Husse blev så inspirerad att han nu också vill ha egna får, JIPPI säger jag!   

                      

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards