Direktlänk till inlägg 18 september 2011

Debut i Avancerad och full pott!

Av Caroline Svärd - 18 september 2011 09:30

Igår debuterade jag och Roy i rallylydnadens tredje klass (avancerad) på Häverö BK. Känslan inför tävlingen var inte på topp, jag insåg att vi har mycket detaljer kvar att finslipa samt att jag måste träna uthållighet på höger sida. Min höger handling måste bli bättre så att jag vet exakt vilka kommandon jag ska använda, måste få in Roy närmare i vissa svängar, träna på tempoväxlingar genom olika moment på höger sida och lägga mer tid på en del moment. Vi har mycket grundarbete färdigt men uppenbarligen inte helt hundra procent säkra kommandon och rörelser. Jag satte mig därför i bilen och konstaterade att jag måste sänka mina mål inför tävlingen, men också hoppas på lite tur!


Och tur hade vi! Banan var okomplicerad och hade endast ett byte till höger sida i slutet, där hunden efter att ha gjort bytet (framför) sedan skulle läggas under gång och därefter gå i mål. Mitt sänkta mål kunde därför höjas igen, med tanke på banan så tyckte jag att vi borde klara minst 95p. Jag var självklart extra nervös som jag alltid är när jag byter klass, men på banan kände jag mig mycket fokuserad på vår uppgift. Under senaste tiden har jag tränat fotgående med nya verktyg, för att hitta tillbaka till vårt "gamla kontaktfot". Träningskamraten Linda Penttilä har gett mig goda råd, bl.a att sluta curla Roy, dvs. inte hjälpa honom i onödan. Han kan! Jag hade därför en liten Linda på axeln när jag gick som påminde mig om hur jag skulle göra, att hon dessutom stod i Honnörsrutan när vi gick banan gjorde mig ännu mer koncentrerad      


Jag är supernöjd med min egen icke-curlande insats och med Roys fina prestation då han var mycket lyhörd och följsam. Inga sneda eller långsamma sitt som vi fick avdrag för i somras i skåne. Efter banan var det ligg vid sidan i honnörsrutan, ligg är Roys favoritposition så han klarade det fint. Några hundar intill banan började skälla/bråka plötligt varav Roy vände bort blicken och såg aningen besvärad ut, gav honom endast ett lugnt "ligg kvar" för att påminna honom om övningen. Senare nosade han lite vilket innebär avdrag (och ngt han aldrig brukar göra = dags att även träna honnören igen!) men eftersom bedömningstiden på 1½ min passerat så klarade vi oss *puh*.


Vi lyckades med 100/100p.  och kom på delad första plats då ytterligare ett ekipage lyckades med felfritt. Trean hade 97p. och av dem 7 tävlanden så blev alla godkända, kul! Domaren Emma Björklund hade skrivit kommentaren "skitsnyggt" och berömde oss särkilt  på prisutdelningen, sånt värmer! Kul att träffa andra rallyvänner och extra tack till Jenny Lundell som filmade oss. Nu har jag lagt ribban för mig själv, så nu ska träningen verkligen målinriktas och finslipas så att vi klarar svårare utmaningar och slipper hoppas på turen!


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards