Direktlänk till inlägg 2 november 2011

Rallytävling avancerad klass!

Av Caroline Svärd - 2 november 2011 09:26

I söndags var det dags för vår andra start i avancerad klass, vi åkte tidigt till Norrtälje. Startnummer 17 kändes bekvämt och jag njöt av att umgås med andra rallyvänner i väntan på vår tur. Viper fick vara med och skötte sifg fint intill vår plats, i sin bur och att vara lugn med så mycket folk och hundar omkring sig. Roy kändes väldigt laddad och bad om uppmärksamhet vilket jag gärna gav honom. Strx innan vår tur blev jag ohyggligt nervös och fick verkligen andas ordentligt några gånger innan vi beträdde banan. Väl inne på banan hittade jag snabbt mitt fokus och vi var väldigt samspelta. Han klarade högerhandlingen fint (vilket var genom 5 moment), dock tappade jag honom efter hoppet och bytet till vanlig fot (vänster sida) trots att jag noggrannt tränat på vilka kommandon jag skulle användaunder banvandringen (typiskt när man blir nervös). Så på hela banan fick vi endast 4 avdrag, -1p x2 för "bristande samarbete" vid högerhandling och tempoväxling då jag var snål med mina signaler till Roy, -1p för "sned" vid sitt sväng vänster sitt på högerhandling då jag inte gav Roy ordentligt med utrymme, samt -1p för "rör" i sitt ett varv runt på högerhandling, då Roy lyfte på sin ena framtass. Det innebär alltså 96/100p på själva banan dock fick vi hela -5p i honnörsrutan (!). Honnörsrutan var bestämd till sitt framför och Roy hade full kontakt och kocentration under hela tiden, jag blev själv förvånad över hans intresse och jag var noggrann med att behålla mitt lugn, då han annars kan börja att bjuda på olika beteenden i den positionen. Jag uppmärksammade att han rörde på sin framtass en aning, dock utan att flytta den. Jag var supernöjd med hans insats och hade hoppats på pallplats med ca 97p. Men tackvare den hårda bedömningen i honnören (som jag nu blev medveten om tack o lov) så fick vi alltså -4p på banan samt -5p i honnörsrutan = 91/100p. totalt.


Nu vet jag att jag definitivt måste träna Roy i att vara helt stilla med sina tassar, för det kostar alldeles för mycket om han rör dem! Jag är dock superstolt att vi tog en delad 2:a plats och fick stå på pallen, dessutom var det med min väninna Jenny som tävlade med Nikitia! Domaren Emma Bergs kommentar gladde mig också massor:

"Moment 9 (sitt,stå,ligg) snyggt utfört. Riktigt snygg runda!"

 

 

Caroline & Roy / Jenny & Nikita 91/100p 2:a, Cathrine & Xanto 95p 1:a, domare Emma Berg

 

Film:




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards