Alla inlägg den 18 augusti 2009

Av Caroline Svärd - 18 augusti 2009 08:23

Vi hann inte med Jenny ut till klubben för att träna idag eftersom jag hade en massagetid mitt i allt, till mina hundars stora besvikelse. När vi sedan kom hem var det halvstorm ute och regn därför fick det bli lite klickerträning inomhus!


Oriana:

Hon var till en början svår att få igång vad gäller klicker, hon är inlärd helt på det traditionella sättet och hade därför svårt att "tänka själv" när jag startade att klicka henne för några år sedan. Hon är en s.k cross-over-dog, dvs en hund som man försöker lära om vad gäller inlärning. Men visst förstod hon ganska snart att det var hon som skulle vara aktiv för att komma åt sin belöning, det tar fortfarande längre tid för henne jämfört med Roy och hon repeterar ofta sitt första inlärda klickerbeteende (att ligga ned och krypa bakåt) ngn gång under passet oavsett vad vi tränar. Idag ville jag få henne aktiv med föremål, hon är kung på att apportera i vanliga fall men nu vill jag få henne aktiv med andra saker. Att nosa/dutta har hon blivit bra på men att ta tassen alt. lyfta upp ngt i munnen är det svårare med. Men ikväll gick det galant, oj så aktiv och snabb hon var!

Resultat: Jag hittade inte min klicker som låter högt, eftersom Oriana är halvdöv så har hon svårt att höra i-klickern, men jag fick försöka hålla den nära hennes öron (vilket blev lite störande). Man måste också hålla hårt på 80%-regeln med henne, ökar man kraven för tidigt så blir hon förvirrad och kan komma av sig snabbt. Är man noggrann i denna fas istället så går det enkelt att höja kraven och hon blir då tydligare, i detta fall kom tassen & en lite gapande mun över föremålet snabbt! Kul!


Roy:

 Fortsatt träning av "städa", dvs plocka skräp i papperskorgen.

Kriterie: att han inväntar min signal "städa" innan han börjar samt att han plockar i 3st. föremål innan belöningen kommer!

Resultat: Roy var riktigt laddad och han kom ihåg exakt vad han skulle göra! De tre första repititionerna gick kanon, men sen får han för sig att plocka ur det han har plockat i... Trots pauser & korta pass blev han emellanåt lite förvirrad. Jag fick backa ett par steg och se till att skärpa mig så att klicket enbart kom efter rätt beteende, absolut inte när han på ngt vis visat tendens till att plocka ur det han nyss plockat i. Vi lyckades tillslut!

Resultatet ser ni på www.youtube.com i sökrutan skriver ni: Lizzroys Roy städar 2


I övrigt så går det framåt med huset, på torsdag kommer rörmokaren och byter värmesystem, ska bli skönt att få varmvatten igen! Efter att han är klar kan vi börja med helrenoveringen av badrummet.

Förra veckan löpte grannhunden Britney, Roy fick då mest sitta i lina för att inte springa dit och uppvakta henne, men då kom hon till oss istället (!). Denna vecka är det istället Betty som löper, hon och Roy springer runt och busar mest hela tiden. Roy försöker förstås uppvakta henne också men han har inte riktigt koll på det är med blommor och bin, han hoppar alltid på tikarnas huvud eller framben, jag har aldrig sett honom stå "rätt"...

Jag är glad att han är lika matglad trots att grannhundarna löper båda två, han är ju trots allt okastrerad!


Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards