Alla inlägg den 20 september 2010

Av Caroline Svärd - 20 september 2010 21:44

I helgen arrangerades Riksmästerskapen i rallylydnad i Norrköping för första gången. På fredagen var det god mat, mingel och invigning av mästerskapen, SM för räddnings- och försvarsmaktshundar gick av stapeln samtidigt. Jag hoppades på ett tidigt nummer men fick nr.16 av 21st. startande, vi fick även en banskiss att grubbla på över natten. Vädrets makter var inte på vår sida lördag morgon, blås och ösregn. Vi satte upp mitt tävlingstält relativt fort men var ändå genomblöta snabbt, vi värmde oss med gott kaffe medan vi studerade tappra ekipage som tävlade i nybörjarklassen på drop-in tävlingen som hölls. Nerverna kom sakta krypande när vår kvaltävling drog igång och jag kände att jag var ovanligt nervös inför vår start. Roy var välrastad och lagom värmd, och banan var teknisk enkel samt innehöll endast ett moment på höger fot. Men matte var ack så nervös ändå! Förutom mina missar som gjorde att Roy klev på en kon samt tjuvade lite inför ena hoppet, så är jag stolt över att vi kom 3:a !   


Resultat kvaltävling (två domare): 174 / 200p. = 3:e plats av 21st. startande

Domare Monique: 81p + Domare Jan: 93p. m kommentaren "snyggt genomfört"!

Honnörsrutan: Sitt vid sidan 1½ min = felfri!

Film:  http://www.youtube.com/watch?v=qv_3Zh1y_iM


Efter god mat och sömn i Stavsjö hos Carro & Emil så packade vi bilen på nytt inför söndagens final. Min oro över att en löptik skulle starta precis innan Roy (tillåtet i denna klass) försvann när dem informerade oss att löptiken skulle starta sist, skönt! Nu hade domarna verkligen höjt ribban, klurig bana med korta avstånd, vi hade en spännande utmaning framför oss. 15st hade kvalat till dagens tävling och vi fick startnr.13 Roy kändes bra på uppvärmningen trots att han sniffade lite löpdofter. jag tog ett djupt andetag och gick in. Roy var otroligt taggad, så taggad att han hade svårt att hålla sin position. Andra momentet var ett hopphinder som gjorde honom än mer i gasen    Men vi hade ett fint samspel, och förutom bristande samarbete vid "sändande till kon" så var det rättvisa avdrag för sena sättande och ur position (-1p). När vi kom upp på slutsträckan så kände jag mig lugnare och Roy skötte sig felfritt, nästan.... Inför nästsista skylten (skylt 208) får Roy för sig att göra en spontan snurr innan han snällt sätter sig vid min sida. Denna söta, initiativrika cirkuskonst från Roys sida kostade oss tyvärr -10p x 2. Ett dyrt trix! Jag har studerat filmen flera ggr för att se vad jag kan ha gjort som får honom att missförstå mig, men jag hittar inget, mina händer är stilla och inget kommado, man ser nästan på filmen hur förvånad jag blir. Det är en tröst att det inte berodde på mig, jag kan inte annat än att le åt min älskade hunds påhitt. När vi gick i mål fick vi stora applåder och hyllningar vilket gjorde mig både rörd och glad, wow vilket publikstöd!


Resultat finaltävling (två domare): 153/200p. = 4:e plats av 15st startande

Domare Monique: 69p. + Domare Jan 84p

Honnörsrutan: Stå vid sidan 1½ min = felfri.

Film: http://www.youtube.com/watch?v=fIjE959VUpU&feature=rec-LGOUT-exp_fresh+div-1r-3-HM


Not: Det kändes tråkigt att endast få 69p av Monique i finalen, jag och Roy har aldrig haft ett resultat under 70p (ej godkänt). Domarna dömde väldigt olika.


Vill rikta mitt största och käraste tack till Caroline Rosén www.pudelrace.se som förutom mat och logi stöttat och coachat mig under hela helgen. Utan dig hade vi aldrig kommit så högt på resultatlistorna!

Ännu ett tack till mina kära föräldrar som stöttade på finaldagen, till Kristina Strömberg från Gnesta som särskilt kom för att heja och till er alla som skickat lyckönskningar till oss, det betyder massor!   

Avslutar med att summera helgen som otroligt rolig, lärorik, spännande och givande. Många nya rallykontakter har knutits och alla deltagare var öppna och peppande mot varandra, en härlig kamratanda!


GRATTIS TILL LINDA & YALLA SOM VANN MED 179/200p.

     

    

      

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards