Alla inlägg den 29 oktober 2011

Av Caroline Svärd - 29 oktober 2011 08:45

Så i lördags var det äntligen dags för en ny valpträff hos min uppfödare Britt-Marie på Ekerö, kennel Lizzroys. Våra ögonstenar fyller snart 8 månader och det var roligt att se dem alla tillsammans. Vi började med att lydnadsträna och kikade mycket på fotgående, där vi alla behövde hjälp. Många goda råd från duktiga instruktörer ocvh dessutom en "rädsla" att inte vilja göra ngt tokigt har gjort att jag brutit ned fotgåendet till så små beståndsdelar att jag knappt tagit mig framåt då kraven blivit för höga. Det har resulterat i att min motivation minskat ÄNNU mer. B-M kom med enkla och konkreta tips och frågade gång på gång varför jag krånglade till det?    Jag insåg ganska snart att jag verkligen hade försvårat det enkla, och med hennes övningar lyckades Viper direkt och vi hade framför allt ROLIGT tillsammans! Ställande under gång klarade Viper mycket snyggt då vi tränat det en del, där fick vi bra tips för att utveckla momentet och träna stadga. Efter god lunch blev det dags för olika typer av passivitet/störningsträning. Bl.a skulle vi lämna våra busfrön sittandes och gå iväg en bra bit samt tillbaka, vi fick sätta dem och själva hoppa/springa/tjoa som störning, få dem att motstå lockelser i form av godis mm. Viper hade väldigt svårt att vara still då jag sprang runt, men efter lite skärpning (från min sida, då jag mest skrattade) så lyckades han ligga kvar trots min aktivitet. Nu känns det definitivt som att vi kan komma igång med lydnaden igen, med nya roliga ögon!



På eftermiddagen vallade vi, och det var kul att se att vår träning gett resultat. Viper svarade fint på mina "ligg-kommandon" och vi kunde börja träna höger resp. vänster. Fint och se hans stora intresse och att han ibland kände själv när han skulle lägga sig ned. Jag hade turen att få valla med Roy också innan det var dags för fika och hemgång. B-M kunde snabbt ge oss tips på huruvida vi ska fortsätta träna och hon påminde mig om att jag själv bjöd in Roy att "spränga flocken", vi måste lägga krut på att få till höger/vänster under kommando på nära håll innan jag släpper ut honom på större ytor (på senare tid har det känts för enkelt i liten hage, men för svårt i stor hage) vilket jag nu fick svaret på. Och vem vet, kanske jag försöker få "gammel-roy" att bli gdk vallhund på äldre dar   


                             



Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards