Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Rallytäning i Riksten

Av Caroline Svärd - 3 januari 2012 12:54

Nu är träningen främst fokuserad på rallylydnad och mästarklassens moment. MyDog i Göteborg går av stapeln den 7-8 januari så all tid som finns för hundträning läggs i första hand på Roy, vi finslipar detaljer och tränar uthållighet. Tillsammans med Linda Penttilä och Elisabeth Lekebjer har vi startat ett eget team; team P.R.O !

Lindas mellanpudel Yalla är 10 år, min Roy fyller snart 9 år och likaså Bettans Axxa är snart 9 år - vi skrattade åt vårt påhitt om att våra hundar är i äldsta laget och kom då samtidigt på vårt teamnamn 

Som tur är har vi alla nya stjärnskott på gång, Lindas Masse drygt 2 år som redan tävlar i avancerad klass, min Viper 9mån som ej startat, och Bettans Ida som är i fortsättningsklassen. Våra olikheter och kunskaper kompletterar varandra väl och vi har väldigt skoj när vi ses!


Bilderna är från vår träning i Riksten, Roy gjorde en kanoninsats trots hans ngt dåliga mage som startade tidigare på dagen. Mycket detaljträning gör att man ofta får repetera och göra om (gör om, gör rätt) men det är också det som är fantastiskt kul; att få se resultatet av petig träning!


Jag har märkt att det är lätt att "släppa igenom" slarv när man tränar själv och plötsligt blir ens målbild lite suddig. På tävling får man svart på vitt och ser genast, av resultatet att döma, vad som är slarvigt inlärt. Det är alldeles för ofta som man påbörjar inlärning av ett nytt moment utan en klar målbild, detta leder till att man godkänner mycket slarv från hunden i ett tidigtskede vilket resulterar i att man senare får lägga ned betydligt mer tid för att "lära om". Tack och lov anpassar sig hundarna och dem är fantastiska som alltid ställer upp på våra påhitt och ändrade signaler/kroppsspråk/träningstekniker. Dock är det många gånger slöseri med tid och det är lätt att hunden ibland faller tillbaka i gamla mönster. Ett exempel är "framåtsändande till kon" skylt 408, som jag snabbt tränade in på 2v inför förra årets rallymästerskap. Eftersom tiden var knapp lät jag Roy slarva en del och jag lade också en hel del tryck i övningen. Detta medförde under en period att Roy "gasade" varje gång han såg en kona i hopp om att få rusa dit, jag fick därför helt plötsligt onödiga fel i enkla moment som slalom och spiral, eftersom han gärna tappade positionen där. Strategin att lära om har därför gått ut på att se över min egen målbild över momentet och dess utförande. Först därefter kan jag lägga upp en tydlig träningsplan,laddad med extra mycket tålamod, för att hjälpa Roy att lära om. Det syns dock att hans förväntan fortfarande är väldigt hög och då faller han ibland tillbaka till det brådskande utförandet mot konan med tillägget slarv. Ofta fortfarande inom ramen för vad som är godkänt, men jag har en annan målbild och vill vara på den säkra sidan. Skam den som ger sig!


Planering av sin träning är A och O, i första hand hur man själv vill att momentet skall se ut och utföras (minst inom ramen för vad reglerna kräver) men i andra hand även helheten, att se över hela sitt träningspass. Vilka moment bör jag träna på? Vad är syftet? Vad ska vi uppnå? Träna kort och enkelt eller infinner jag mig i kravfas och kan träna längre och dessutom uthållighet? Hur gick träningspasset? Vad lärde jag mig och vad ska jag tänka på till nästa gång?

Det finns mycket att fundera på när man ska träna sin hund, åtminstone om man har mätbara mål som man vill uppnå.


   

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards