Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Tänk ur hundens perspektiv

Av Caroline Svärd - 23 januari 2012 21:48

Både inom vardagslydnaden och hundsporten (rallylydnad, agility, freestyle mm.) behöver vi påminna oss själva om att se saker ur hundens perspektiv. Många gånger förmänskligar vi hunden rent ut sagt, genom att t.ex tolka olika beteenden som aktioner gentemot oss. Att hunden vet att den gör fel och bara "retas" eller att den "ALDRIG gör så hemma utan bara på kurs/tävling" men jag tänker inte fördjupa mig i det idag. Dock finns det vissa likheter med det jag tänker på:


Väldigt ofta tänker vi enbart ur vårt eget perspektiv!

Inför en ny övning blir vi lätt förvirrade och fundersamma på hur vi ska få hunden att förstå vad den ska göra. Vi börjar med att tänka på hur svårt momentet är och hur sjutton jag som förare ska få hunden att vrida kroppen, följa min rörelse, lämna mig eller vad det nu kan tänkas vara. Vi grottar ned oss i tänkbara senarion eller ännu bättre, vi testar utan någon som helst planering av momentet och får då ofta vatten på vår kvarn - det var väldigt svårt!

Jag tror att vi alltför ofta glömmer att först ta reda på hur momentet ska utföras regelmässigt, sedan själv bestämma hur högt man vill sikta (dvs. ett perfekt utförande eller med några godkända avvikelser) och slutligen fundera kring vad HUNDEN egentligen ska göra fysiskt i övningen. Det sistnämnda får jag ofta påminna mina deltagare om. Om man börjar med att tänka på vad hunden egentligen ska göra så resulterar det i att man uppfinningsrik istället. Oftast har hunden redan olika förkunskaper som man kan dra nytta av. Kanske t.o.m olika kommandon för samma sak?!


Från rallylydnadens nybörjarklass finns många moment/skyltar som enbart innebär fotgående för hunden, av klassens 30 skyltar så är hela 16 st enbart fotgående enligt min uppfattning. Det innebär att ett väl inlärt fotgående gör att man endast behöver använda kommandot "fot" i över hälften av klassens moment. Vad enkelt för hunden och föraren! Ändå är det väldigt lätt att vi förare stirrar oss blinda på skyltens utseende, som då gör oss halvt förskräckta, och VI tycker att det verkar svårt. Måhända att en del har problem med höger och vänster och att tävlingsnerver självklart kan få vem som helst att göra tabbar. MEN vi glömmer bort att tänka på hur momenten ser ut i hundens ögon. Om hunden vet att den ska följa sin förare i en speciell position oavsett hur föraren vrider och vänder eller vilket tempo denne har så kan vi använda samma kommando för vänster sväng, höger spiral, språng marsch och 360* vänster osv.


Ekipage som tidigare haft en lydnadskarriär och övergår eller kombinerar med rallylydnad gör ofta samma misstag. Till följd av att hunden blir förvirrad och då vanligtvis får ännu mer förvirring i form av ytterligare handtecken/signaler från en kluven förare. Stanna upp och tänk efter, kanske kan hunden redan ligg på kommando, om jag säger det kort och koncist utan handtecken (läggande under gång lydnad klass 1), varför då inte göra likadant vid rallylydnadens skylt 125 (läggande under gång) där enda skillnaden är att man inte går ifrån hunden? Hunden känner då genast igen sin förares kroppspråk och kommando och läggandet blir lika snyggt och snabbt som i den tidigare lydnadskarriären.

Ett annat exempel är skylt 312 i avancerad klass där man ska vända ifrån varandra, om vi nu bortser från hur krånglig skylten verkar för föraren, och enbart tittar på vad HUNDEN ska utföra så inser vi snart att det är samma moment som fortsättningsklassens 215 (snurr utåt från föraren). Vi kan alltså kommendera hunden till samma snurr, och därmed kan hunden redan momentet fysiskt.


I vardagen bör vi också tänka ur hundens perspektiv, kanske kan vi använda en annan signal/handtecken som innebär detsamma eller likvärdigt beteende från hunden? Min yngre förmåga Viper fick tidigt lära sig att sitta på avstånd (vid promenad) då jag ropade "stanna" och visade en höjd hand. Senare inomhus vill han gärna i sin iver lägga sig på ordet sitt. Tillräckligt många gånger så att jag funderade över om det var tillräckligt befäst (sitt brukar ju vara bland det första och enklaste man lär sin hund). Varför då krångla till det när jag visste att han kunde det felfritt på promenaden ute. Han sätter sig enkelt om jag visar en höjd hand även inomhus! Nu kan jag därför välja att enbart visa min höjda hand och vara nöjd alt. visa handen och säga "sitt" för att på nytt döpa beteendet om jag senare bara vill kunna säga sitt (smaksak, i vardagen spelar det ju mindre roll om hunden lyssnar till kommandon eller tecken).


Så stanna upp och tänk till när du tar dig an ett nytt moment!

Kanske ser det svårt ut vid första anblicken, men se det utifrån hundens perspektiv så kommer du garanterat att hitta fler lösningar och framför allt bli en tydligare lärare till din hund. Så kan du efteråt träna dig själv i att säga rätt sak i rätt tid, skilja på höger och vänster osv. utan att blanda in din hund i din förvirring.


 

Framåtsändande till kona, lätt eller svårt för hunden?  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards