Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Klickerdag & hundsim

Av Caroline Svärd - 14 november 2010 21:43

Helgen har varit väldigt rolig!

I lördags höll jag och min kursassistent Roy en introdag i klickerträning på Hundfolket i Nyköping. Ett avhopp och en sjukfrånvarande gjorde att gruppen blev fem ekipage med hundar av olika raser och åldrar. Alla utom en var nybörjare och hade aldrig använt klicker, en åhörare hade dock erfarenhet av 10 år inom klickerträningen vilket bidrog till bra inlägg och tankar. Förmiddagen blandades med teori och grundläggande praktiska övningar. Bl.a så fick deltagarna klicka varandra för att få en känsla av hur hundarna upplever situationen. Dem flesta fick en riktig aha-upplevelse och vi hade väldigt roligt ihop! Efter en välbehövlig lunch så avancerade vi träningen för både hundar och förare. Dels fick deltagarna finslipa sina kunskaper med Roy, som är en "klickerklok" hund och snabb när han får chansen att arbeta, och dels fick dem träna sina egna hundar i valfri övning.

En mysig dag inomhus med novemberregnet konstant utanför. Både förare och hundar var trötta och nöjda när dagen var slut. Det var ett roligt gäng att arbeta med! Hoppas dem hör av sig om hur deras fortsatta träning går!


Idag åkte vi till ett par bekanta, Tobbe & Annika, på Färingsö. Våra vägar korsades för drygt fyra års sedan på Strängnäs BK då Tobbe tillsammans med sin hund Ludde gick en rallylydnadskurs för mig. Vi har sedan dess haft lite kontakt via telefon och mail men inte fått (tagit oss tid snarare) tillfälle att ses. Men nu äntligen! Två flugor i en smäll dessutom, eftersom Tobbe byggt ett motionssim så tog jag chansen att låta både Roy & Orri simma. Anläggningen var mycket fräsch med ljus inredning och en jättebra bassäng. Ingen av mina hundar gillar att badas/duschas/shamponeras om det inte är ute i sjön på sommaren. Men trots detta skötte dem sig kanon. Väl i bassängen simmade dem intensivt och fint, Orri som brukar plaska simmade lugnt och metidiskt. Medan hundarna sedan torkade så åt vi gott fika inne med Annika, Tobbe och Ludde (deras 4:åriga Schäfer).

En mycket trevlig dag! Trots att det är lite långt att åka så ska jag försöka komma iväg och simma hundarna lite då och då.

Kika på http://www.faringsohdc.se/ för mer info!


                      

                     

 
 
Ingen bild

Ida

15 november 2010 10:54

Vilka härliga bilder på Roy och Orri! Ser lite förvånade ut!;)

 
Tobbe

Tobbe

15 november 2010 15:49

Jätteskoj å träffas å hoppas på fler gånger å båda luddarna skötte sig jättebra ju så dom får me va med fler gånger om dom vill...Kram Tobbe

http://faringsohdc.se

 
Camilla

Camilla

15 november 2010 20:25

Tack för en superdag! Gilly har gjort stooora framsteg och sätter redan tassen på musmattan även om hon ibland testar om det inte räcker med att titta på den som förut ;) Alla tre här hemma är inklickade nu och det är så roligt att jobba och möta hundarna där de är - så skoj att se dem tänka och jobba! När Gilly hör att jag klickar någon annan så hoppar och skriker hon för varje gång hon hör klicket på andra sidan grinden/dörren... så var det med den lugna damen...

Ett stort tack för en rolig dag/ Camilla och Gilly

http://livetmedlurcher.blogspot.com

 
Caroline Svärd

Caroline Svärd

16 november 2010 14:17

Ida: Jaa dom är inte överförtjusta att bada i pool :)
Tobbe: Självklart ska det inte ta så lång tid innan vi ses igen. Luddarna får hänga på fler ggr!
Camilla: Tack själv för härligt engagemang! Kul att du blev inspirerad, kommer följa er blogg i fortsättningen. Hör gärna av dig (med bilder!) om hur träningen fortskrider.

http://www.trofasthund.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards