Direktlänk till inlägg 6 oktober 2011

Positivt med negativa tankar!

Av Caroline Svärd - 6 oktober 2011 11:52

Denna morgon blev plötsligt lite hektisk; barnskrik, kissnödiga hundar, mobilen som ringer, kokande ägg på spisen, hundhår överallt, koskits-stinkande valp och hungrig mamma/matte... Jag insåg ganska snart att jag själv bar ansvaret, helt och hållet, för att morgonen blev stressad. Och jag frågade mig själv om det verkligen var nödvändigt att uppleva den hektisk, när allt som hände egentligen var som vanligt.

Det är inte alltid en tröst att få höra saker som "tänk positivt" eller "efter regn kommer solsken". Jag håller helt klart med om att man ibland måste få låta arga/trötta/ledsna/uppgivande känslor få svalla ut, man får söka tröst och sedan bli stark igen. På något sätt bryta ihop för att sedan kunna bita ihop. Men denna morgon var inte alls en sådan dag. Jag hade valt att bli stressad & jäktad av det som skedde och dessutom en smula irriterad över allt. Efteråt såg jag det hela istället som en utmaning att vända min negativa syn till vilka fördelar resp. fall kunde ha.


Resultatet:


Skrikande barn som rullar o vägrar vara still vid blöjbyte=

Hon börjar bli stor, har vacker hög röst och har utvecklats enormt med tanke på dem akrobatiska övningarna hon nu kan utföra på skötbordet.

(orsak: Magknip, rejäla gaser utlöstes senare i en för henne skönare position)


6 månaders valp som kissar på köksmattan=

Just den mattan har varit ett offer tidigare, och jag bestämde mig för att kemtvätta den när Viper blivit äldre, nu blev jag påmind.

(orsak: I mitt eget skapade tumult upptäckte jag inte Vipers signaler när jag matade My och jag hade dessutom lämnat grinden öppen in till köket).


Mobilen ringer=

Oftast innebär telefonkontakt mycket trevliga samtal eller meddelanden även när man inte hinner svara. Och det går ALLTID att ringa upp!

(orsak: Jag hade själv sökt en person tidigare på morgonen).


Kokande ägg på spisen =

Jag äter lika gärna löskokta som hårdkokta.

(orsak: Tanken var löskokta, men varför envisades jag med att koka äggen just som allt annat skulle göras?).


Hundhår överallt=

Den enorma kärlek och underbara relation man kan ha med en fyrfotad vän är inte mätbar. Varje hårstrå och gruskorn som dem släpar in städar jag med glädje upp!

(orsak: Långhåriga hundar och stort hus).


Koskits-stinkande valp:

Att bada min härliga Viper är lätt som en plätt, han står gulligt o viftar på svansen och han luktar SÅ GOTT efteråt! Vi får en extra stund av omvårdnad ihop.

(orsak: eftersom jag släppte ut hundarna själva så valde han att sysselsätta sig med att rulla sig i koskit...)


Hungrig matte/mamma=

Jag har levt med mig själv i 27 år och jag vet att jag behöver en stadig frukost. Eftersom jag nu inte började med det blev jag stolt över allt jag åstadkom på fastande mage.

(orsak: Barn och hundar gick före!)


Som ni ser har jag valt att även förklara orsaken till varje händelse, för självklart finns det alltid (oftast) en orsak bakom det inträffade. Men den står inom parentes och längst ned just för att den inte är det väsentliga i sammanhanget. Jag kan se orsaken som en förklaring men ingen ursäkt att fortsätta vara negativ. Med detta vill jag säga att man alltid har ett val, idag blev valet att vända min hektiska morgon som jag kände påverkade mig negativt, till att se alla fördelar med allt det inträffade. Och jag lovar er, nu är jag fylld av energi istället för uttömd!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Caroline Svärd - 25 oktober 2015 10:06

Under NoseWork-lägret för Ron Gaunt i somras valde jag och mina nyblivna vänner och tillika träningskamrater att skapa ett lag inför veckans avslutningstävling. Eftersom vi övernattade i husbil resp. husvagn blev vårat teamnamn "the campers" och vi o...

Av Caroline Svärd - 10 oktober 2015 20:49

Hur förbereder man sig? Den frågan hade jag ställt mig flera gånger. Det här var inte första gången och definitivt inte sista heller. Vänjer man sig nånsin? Nej.   Roy flyttade hem till mina föräldrar som åttaveckorsvalp. Bedårande söt och med ...

Av Caroline Svärd - 2 mars 2015 14:48

Att se möjligheter!    Livet med en fyraåring dotter är fantastiskt på många sätt. Framförallt vad det gäller att leva i nuet och se möjligheter. Hon är alltid ärlig och ser alltid lösningar på problem. Vill nog påstå att alla treåringar är sann...

Av Caroline Svärd - 19 februari 2015 14:04


Igår var det andra träffen på nosework-kursen som rullar dagid. Det är så roligt att följa ekipagens utveckling och man blir ständigt fascinerad över hundens fantastiska luktsinne. Precis som alla aktiveringar där man låter hunden arbeta med sin nos,...

Av Caroline Svärd - 16 februari 2015 15:07

Living on the edge... Bilderna tagna av Maria Törmanen   Jag träffar många ekipage i mitt yrke som hundinstruktör, de med höga mål och de helt utan mål samt de som ligger på gränsen mittemellan. Jag har funderat kring detta och tror att mitte...

Presentation


Trofasthund

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards